Hej.

Vi har nyligen flyttat in i ett bostadsrättsparhus byggt 1991. Vi upptäckte rätt fort att här finns rätt mycket
silverfiskar under golven och i golvlister under köksskåp på undervåningen och i badrummet på övervåningen.
(Har inte sett i badrummet på undervåningen än som är nyrenoverat.)

Huset hat FTX ventilation med tillluftsventiler i taket och frånluftsventiler i kök, badrum.
Hade ställt en tom rätt stor plastlåda (handlade på Ikea) på en liten bänk under en tilluftsventil på nedervåningen som stod kvar i ca en vecka, och upptäckte nu
små silverfiskbebisar i botten på lådan. De var döda nu när jag såg dem. Verkar som de har blåst ut från ventilationen.
Är detta möjligt. Kan silverfiskar finnas i ventilationen /tilluftskanalen. Är det fuktigt i en sådan med uppvärmd luft.
Borde väl vara fuktigare i frånluftskanalen.

Donet som sitter i taket ser ut likadant som frånluftsventildonet.
Vet inte vad man kan göra åt problemet. Man kan ju inte direkt spruta i rören.
Hur ofta ska systemet göras rent.

Vi har en tilluftsventil över vår dubbelsäng på övervåningen. Det blåser rakt ner i sängen. Vill inte så gärna att det blåser ut silverfiskar eller andra insekter på sängen.
Ventil i taket som liknar en frånluftsventil, inblandad i en fråga om silverfiskar i ventilationssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likadan ventil över sängen. bild nedan. ska det inte vara en tallriksmodell egentligen.


En tilluftsventil i taket över en säng med blått blommigt tapetserad vägg i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Helle
 
Redigerat:
harry73
Kanske dags att beställa rengöring av systemet. Jag vet ej om ni ska beställa eller föreningen
 
föreningen sköter ventilationen. men jag har ingen aning om när de sist rensade eller hur ofta det ska göras på ett FTX system.
och undrar hur silverfisken kan trivas där, om det är ett vanligt problem
 
Känns konstigt alltså.

Har du snackat med grannarna och kollat om de har samma problem?
 
Joh01.
Grannarna vägg i vägg har också silverfiskar men i ventilationen som vi för övrigt delar med dom har jag ingen aning.
Jag hade nog inte sett silverfiskarna om jag inte haft en låda under.
Men hur mycket skit blir det inuti en tilluftskanal??
 
harry73
Tilluftsdelen brukar vara renare än avluftsdelen, men är tilluftsdelen smutsig är det allvarligt
 
Är nog en annan källa för fiskarna, dom gillar lite fukt. Men felanmäl venten till brf. Ni ska ha ställbara don på tilluften.
 
Du har helt rätt med donen. På bilderna är det frånluftsdon som är fel på tillluften.
 
RoBo. hur ska tilluftsdonen se ut då?
Blir det nån skillnad på ventilationen med dom donen. Det blåser nedåt.
ska det inte blåsa uppåt mot taket?
 
Jonatan79.
Ställbara don på tilluften? Ställa in vad?
Är det ingen fukt i tilluftsrören när det är värmeväxlare och uppvärmd luft.
Fast så här års vet jag inte om det är kyla på luften istället. Den behöver ju knappast
värmas upp sommartid
 
Man ställer in sjäva spridningen av flödet, tex åt vilket håll och hur spritt i vinkel. Om rören är rätt installerade ska inget kunna ta sig in om det inte är flygfisk ;)
 
Jonatan79.
att kunna bestämma vilket håll det blåser spridning vill jag absolut byta till ett sånt don.
vill rikta blåset bort från sängen- nu blåser det rakt ner på mig.
men vet inte om jag får byta själv när det är en bostadsrätt. blir det sämre luftflöde om jag riktar flödet åt ett håll bort från sängen för då blir det mot en vägg.

Kan det inte komma in silverfisk eller andra insekter i systemet tex i värmeväxlaren och sen krypa i dammet i rören och föröka sig där??
i vårt gamla hus i frånluftsrören i tvättstuga, badrum som visserligen gick i ett rör upp och ut på taket fanns både pälsängerlarver och dammlöss.??
Är skraj att nån silverfisk ska blåsa ut på mig i sängen när jag sover
 
Byta don bör ni nog meddela styrelsen om och det gäller att ni får rätt typ, säkert ingen stor risk att flödet blir fel men bättre att fråga först. Luften tas in via ventil på antingen tak eller yttervägg, inget ska kunna ta sig in via aggregatet eller andra ställen.
 
förra ägaren bytte don själv. blev nog fel då.
men ska inluften blåsa neråt eller uppåt taket eller ut åt sidorna för att få bäst luftombyte?
luftintaget sitter i en yttervägg på ett litet fläkthus utanför ingången. med typ ett hönsnäts filter som sitter massa damm i och är rätt skitigt.
så silverfiskarna i lådan måste ha krypit dit nerifrån golvet då.
Fast det är en bit upp och isåfall är det konstigt att de var döda.
 
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.