Jag har försökt hitta information om denna blandare, jag vill koppla på en handdusch och undrar om det finns någon adapter eller om jag måste byta blandare
Den har ingen gänga i pipen som silen sitter i jag förstår heller inte hur strålsamlaren sitter fast, hoppas på tips bland alla experter här på Bygga hus
 
  • Kromad badrumsblandare monterad på handfat utan synlig gänga i pipen, i bakgrunden en duschslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad badrumsblandare på vit handfat utan synliga gängor för att koppla till handdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G ekaa88 skrev:
Krävs en speciell nyckel för att gänga ur strålsamlaren på dessa.

[länk]
Men vet du om det går att montera en grenkoppling till en handdusch i samma gänga som strålsamlaren?
 
M Micke620 skrev:
Men vet du om det går att montera en grenkoppling till en handdusch i samma gänga som strålsamlaren?
Det är en helt vanlig gänga i dessa precis som vilken annan blandare som helst, den säljs ju även med handdusch som tillval så ser inga problem med detta alls.
 
G ekaa88 skrev:
Det är en helt vanlig gänga i dessa precis som vilken annan blandare som helst, den säljs ju även med handdusch som tillval så ser inga problem med detta alls.
Då menar du att en vanlig R10 utvändig bör gå att gänga i bara jag har skruvat ur strålsamlaren med specialverktyget?
 
M Micke620 skrev:
Då menar du att en vanlig R10 utvändig bör gå att gänga i bara jag har skruvat ur strålsamlaren med specialverktyget?
Skulle denna passa om jag gängar av hylsan på den vänstra sidan så jag får en utvändig gänga?
 
  • Kromad röranslutning med invändig och utvändig gänga, avsedd för VVS-installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G ekaa88 skrev:
Det är en helt vanlig gänga i dessa precis som vilken annan blandare som helst, den säljs ju även med handdusch som tillval så ser inga problem med detta alls.
Jag kan avsluta denna tråd med att det inte går på grund av att vinkeln på gängan gör att muttern på kopplingen du skall gänga i tar i kranens pip innan den tar gäng, när den säljs med handdusch ansluts den under med en typ diskmaskinsanslutning och då måste blandaren vara köpt med den från början, och det var inte denna, blandaren bytt och såld begagnad, handdusch på plats på den nya blandaren,
 
Hej!
Jag lånar tråden eftersom jag har problem med samma kran. Mora skickade hem en ny keramikinsats. Men för att få ut den gamla ska man lossa en svart gängad plastnippel som man får med ett specialverktyg till. Jag har tagit i allt vad jag äger och har men det jäveln vill inte röra på sig (jag vrider och rätt håll). Såg någon video på youtube där dom gjorde detta och den lossna i princip av handkraft. Hur hårt satt denna delen när ni byte er keramikinsats?
 
Johhhan
Lossade en besvärlig nippel för att ta ut en blandarinsats häromdagen. Det var visserligen en äldre modell med nippel och verktyg i metall, men det lossnade när jag gick över till korta bankningar på verktyget åt önskat håll istället för att segdra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.