Hej, har flyttat till ett hus där tidigare ägare inte gjort något alls med trädgården på sju till åtta år. Ogräs, löv, kvistar, kottar har tagit över allt. Prydnadsväxter har spritt sig över hela tomten. Jag är inte supererfaren vad avser trädgårdsarbete. Kommer nog bli några trådar här i forumet.

Jag behöver tips på en enkel och hyfsat billig lösning som håller rimligt med vatten borta från huset, inte kräver oerhört mycket underhåll och funkar tills en dränering ska göras om fyra, fem år. Vad gör jag med denna yta? Har inte råd/lust att stenlägga, särskilt inte med tanke på dränering inom några år.
Packa sand/fint grus? Markduk och lite grövre grus? Bara packa jorden och rensa hela tiden?

Tips emottages tacksamt. Har rensat och grävt i 4 dagar i sträck...
 
  • En uppluckrad jordyta med grus nära en husvägg med trädgårdsredskap, skottkärra och en vit pall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräsbelagd trädgårdyta med grus, kratta och röd trävägg; behov av trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsyta med ogräs och grus, skugga av en person som tar bilden, trädgårdsverktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Led bort takvattnet och få till så att marken lutar ut från huset är väl dom två första stegen.
 
wildeside wildeside skrev:
Led bort takvattnet och få till så att marken lutar ut från huset är väl dom två första stegen.
Japp, det håller jag på med, ska även köpa regnvattentunna och lägga betongplattor längs med grunden hela vägen
 
Men frågan är, vad använder jag som "ytskikt" på hela den stora ytan?
 
Min personliga åsikt är att gräs är lättare att sköta än både grus och stenplattor, och rätt enkelt att anlägga om man håller en måttlig ambitionsnivå-
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Min personliga åsikt är att gräs är lättare att sköta än både grus och stenplattor, och rätt enkelt att anlägga om man håller en måttlig ambitionsnivå-
Ja, du kanske har rätt, jobba med naturen istället för emot 😁
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Min personliga åsikt är att gräs är lättare att sköta än både grus och stenplattor, och rätt enkelt att anlägga om man håller en måttlig ambitionsnivå-
Haha, min ambitionsnivå är basal... "folk-som-passerar-ska-inte-undra-vad-som-hände-här"-nivå, som det är nu 😂
 
wildeside
Skulle nog så gräs jag med, om det är huvud entrén man ser på bilderna så skulle jag försöka hitta någon billig marksten begagnad på tex blocket, Facebook eller någon lokal marknad.
Skulle inte göra något större jobb med bärlagret, bara lägga stenen, blir så mycket renare inom hus när det är blött o kladdigt ute, gräset håller inte att gå på fram o tillbaks så det kommer bli en lerstig vid regn.
 
wildeside wildeside skrev:
Skulle nog så gräs jag med, om det är huvud entrén man ser på bilderna så skulle jag försöka hitta någon billig marksten begagnad på tex blocket, Facebook eller någon lokal marknad.
Skulle inte göra något större jobb med bärlagret, bara lägga stenen, blir så mycket renare inom hus när det är blött o kladdigt ute, gräset håller inte att gå på fram o tillbaks så det kommer bli en lerstig vid regn.
Tack och lov bara garage-bakdörren. Men några plattor framför den underlättar nog ändå när man ska köra in och cyklar osv. Tack för svar! Kanske får göra en enkel gång och sedan så gräs helt enkelt
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.