Hej!

Efter 6 månaders totalrenovering och dagliga besök på Byggahus (fått enormt mycket hjälp från gamla trådar!) behöver jag lite akut hjälp från er erfarna hemmabyggare.

Jag bygger om i köket i en lägenhet från 20-talet, där spisen nu kommer att hamna en meter från öppningen till imkanalen. För att slippa bygga en ful rörtrumma mellan fläkten och den gamla öppningen föreslog min snickare att jag bilar bort två rader tegelstenar så att jag får en kanal där jag kan dra ett ventilationsrör och sedan putsa över. Det är en rejäl tegelvägg med grannen på andra sidan, antagligen bärande, men eftersom det bara rör sig om en meter hävdar snickaren att det inte kommer att påverka stabiliteten.

Att koppla in styrelse, byggnadsingenjörer, etc är uteslutet eftersom jag inte har tid/råd/ork med massa tjafs, utan jag ville bara höra om någon av er har några synpunkter på projektet innan jag sätter igång.

Tack!!
 
Jag har gjort liknande men bilade ett hål på ca 30 X 30 cm i grundmuren för att få in min kulvert, det var ett H-E s jobb men gick bra, Men bilade hålet där det finns en dörr över(på nedre plan). Jag är som sagt ingen byggnadsingenjör men i en tegelvägg tror jag att det inte är några större problem men ju större hål man gör desto mer försvagar man stabiliteten, självklart.
 
Tack silversmeden! Här är ju hålet lite längre och påverkar en lång rad tegelstenar ovanför, men belastningen ovanför kanske bär av åt sidorna?!
 
Du kan också väga av på relativt enkelt sätt genom att fräsa bort översta fogen över hålet och in 25 cm på varje sida och fälla in ett vinkeljärn eller plattjärn.
 
Du bor i en Brf right?
Du FÅR inte göra åverkan i bärande konstruktioner utan att först prata med styrelsen och höra vad de har att säga. Gör du det ändå kan du bli av med lägenheten.
 
Håller med, i en bostadsrätt är det direkt dumt att ens fundera på att påverka bärande delar utan att ha allt väldigt grönt från alla håll.
Samma med våtrum där, man vill inte ha sådana sakdor som det kan bli.

/Kent
 
Tack för era synpunkter, och jag vet att jag borde söka tillstånd från Styrelsen. I princip håller jag med er, men processen skulle bli så stor om jag gick "by the book" att jag hellre avstår från hela projektet i såna fall.

Raceman och snickarboden, har ni några synpunkter på själva hållfasthetsfrågan? Någon som har koll på hur gamla tegelkåkar är konstruerade? Väggen är visserligen av tegel, men jag tror inte att den utgör en av de kritiska bärande konstruktionerna eftersom den löper mellan ytterväggen och hjärtväggen som rimligtvis har större betydelse.
 
Då torde det knappast vara några större problem men för att undvika eventuella problem så bör du kolla med styrelse och med en byggingenjör.
Mycket enklare med villor skulle jag säga och därför med som jag föredrar att jobba med sådana.

/Kent
 
vad om alla grannar i huset tänker som dig?
 
callumpetrie skrev:
Tack för era synpunkter, och jag vet att jag borde söka tillstånd från Styrelsen. I princip håller jag med er, men processen skulle bli så stor om jag gick "by the book"
Hur vet du det? Att fråga styrelsen och få ett ja eller nej, kostar inget och går relativt fort.

callumpetrie skrev:
Raceman och snickarboden, har ni några synpunkter på själva hållfasthetsfrågan? Någon som har koll på hur gamla tegelkåkar är konstruerade? Väggen är visserligen av tegel, men jag tror inte att den utgör en av de kritiska bärande konstruktionerna eftersom den löper mellan ytterväggen och hjärtväggen som rimligtvis har större betydelse.
I stort sätt omöjligt att svara på, utan att veta hur huset ser ut för övrigt, men gamla tegelkåkar för flerfamiljsbruk brukar vara konstruerade som flera HHHHH med hjärtväggen i mitten. Alla lägenheter, förr i tiden, hade kakelugnar i varje rum och en del av de bärande tjocka väggarna som går 90 grader mot hjärtväggen innehåller med all sannolikhet rök och vent-kanaler. (gick inte din egen kanal i denna vägg? I så fall går dina grannars kanaler där också)

Detta är den primära anledningen till att du först skall prata med styrelsen som har ritningarna på huset och har koll på detta.
 
Kan bli drygt att inte ha talat med styrelsen och sen banka sönder andra lägenheters ventilation. Samma fråga kan ha uppkommit från någon annan men fått avslag efter undersökning för att väggarna inte är starka nog. Vad om de som bor ovan/under får samma idé och skiter att snacka med styrelsen och väggen försvagas så pass så att det spricker/sätter sig. Hur som, ställer du till ett problem som får konsekvenser för konstruktionen så kan det bli plågsamt dyrt.
Det handlar inte om att snacka med styrelsen bara för sakens skull "by the book" utan att kolla om det funkar över huvud taget att ge sig på en bärande vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.