Vi ska köpa hus i ett villaområde, vårat hus kommer ligga på en höjd. Baksidan är ganska liten grästplätt för en väldigt stor del av tomten sluttar, ner mot grannarnas trädgård. Om vi skulle fylla ut sen skulle vår tomt bli säkert tre - fyra meter djupare. MEN, grannarna kommer ju knappas vilja ha en stor mur på sin tomt, bara för att vi ska ha något som håller mot utfyllnaden.

Är det någon som har tips på hur vi skulle kunna lösa situationen?

Ha det fint!
Jossen
 
Stämma av med grannen känns ju spontant som en bra start

Ska du jämna av tomten så kommer det ju bli en brantare avslutning mot grannen oavsett metod (om du inte gräver ner hela din tomt då...)
 
Ja såklart vill vi ju göra det. Men skulle man inte behöva mura runt om så att det man fyller ut med "stannar kvar? Det är nämligen en mur som tillhör vår sida av tomtgränsen, men detn står nere hos grannen.

Man kanske skulle kunna smälla upp en ny mur högre upp och fylla ut därifrån...
Jag vet faktiskt inte riktigt hur sådant här fungerar. Vet du?

Tack för ditt svar!!
 
Snacka med grannen och förbered dig på att söka marklov.
Kanske kan du bygga flera terasser? Då känns det inte lika instängt för grannen.

Kanske kan ni samköra något? Om grannen vill ha ett garage så kanske det kan byggas i sutteräng och samtidigt fungera som stödmur till dig.
 
Det ligger på grannens baksida. Och på berg. Jag vet inte om vi är så sugna på att spränga omkring ;)
Vi vill öka gräsytan, det är därför vi vill fylla ut - vi har små barn och att göra flera terasser på olika nivåer får nog varken plats eller är akutellt. Annars var det en kul idé!

Jag har redan funderat på att söka marklov, men tror ändå att grannen skulle tycka det var mindre roligt och därför känns det inte ok. En så pass hög mur tror jag inte är ok att bygga heller. OM det nu skulle vara det så skulle jag få dåligt samvete över att göra så mot grannen. Vi har inte flyttat in än och har inte hunnit inspektera ordentligt. Jag hoppas på att det ska komma en annan lösning.

Men folk får GÄRNA fortsätta komma med idéer.
 
vilka ytor o höjder pratar vi om här? Jag läser något om 4(!)m....?
Är tomten 30m bred och djupet 10m eller vad handlar det om?
 
Vi har inte kunnat mäta den. Men om vi skulle plana ut den till tomtgränsen så hade den nog blivit 3 - 4 meter djupare, kanske något mindre. Inte säker. Bredden är jag inte säker på.
 
Kan man inte göra en mur som ser lite trevlig ut. T.ex. att att man klär den med klätterväxter, kaklar en bit av den, bygger ett vattenfall eller något annat kul.
 
3-4m? .....det blir en rejäl stödmur......
 
Jag tror det föreligger någon form av förvirring runt begreppen höjd, djup, längd och bredd här.
 
I de flesta kommuner behöver man marklov om muren är högre än 0,5 m och när det är direkt mot grannen bör du definitivt ha deras godkännande vad du än tänker dig att göra.

Om vi nu pratar 4 m (?) hög mur så bör du räkna ordentligt på hållfasthet för att hålla tillbaka all jord så att det inte rasar in över grannen. Dränering bör du också fundera på så att du vet vart vattnet tar vägen...
 
Jossen skrev:
Vi ska köpa hus i ett villaområde..... Om vi skulle fylla ut sen skulle vår tomt bli säkert tre - fyra meter djupare.
Misstänker att förvirringen är skapad av någon annan än TS här....? Baksidans gräsmatta skulle kunna bli tre - fyra meter djupare, alltså på det horisontella planet, inte att det är tre - fyra meter vertikalt ner till grannen, det är så du menar, eller hur?

Vad är det för höjdskillnad mellan er tänkta gräsmatta och grannens nedanför? Är det mer än säg två meter så blir det ju en rejäl mur men är det mindre så borde det ju kunna gå att lösa på ett schysst sätt. Man kan ju tänka sig ett scenario där ni anlägger en brant slänt mot grannen också och nöjer er med 2-3 meter djupare baksida. Slänten kan ju grannen få disponera som de vill (är de trädgårdsintresserade så kan det ju bli en fin kuperad fond till deras egen trädgård) eftersom den vetter mot dem mer än er. Annars kan ni plantera marktäckande växter som sköter sig själva.

En annan lösning på problemet är att ni inte köper huset. Får man gissa på att ni fastnat för husets fördelar, trots tomten? Ett mynt som har sin framsida men även en baksida? :rolleyes: Ta en rejäl funderare på om objektet verkligen är rätt för er. Har ni letat länge och känner att ni äntligen hittat ett hus som är rätt, nästan? Har själv varit i situationen att ha letat (sommarstuga) länge och känt att "nä, nu får det fan räcka, jag sänker mina krav så det blir något köpt nån gång." Halka inte dit för lättvindigt! Ta åtminstone en rejäl funderare innan ni nöjer er med ett nästan-objekt bara för att få det gjort. ;)
 
Redigerat:
ToRy - det är precis så jag menar.

Det är förmodligen mer än två meter och det är redan en befintlig "backe" ner till grannen (vi kallar det backe för att göra det så enkelt som möjligt). I backen finns redan växter och grejer.
Någon som vet om man kanske kan gör en liten utfyllnad i stället? Alltså nu sluttar det ner mot grannens tomt och är redan en liten mur. Kan man kanske göra på något annat sätt så vår bara blir en meter djupare eller så? Jag är alltså inte alls hemma på den här typen av grejerj (som ni redan förstår).

Hahaha ja det är ju ett alternativ att inte köpa :p. Saken är den att tomten är större än så. Framsidan är jättestor, men oftast sker ju hänget på baksidan. Ett bra alternativ skulle vara att bygga ett högt och snyggt staket som insynsskydd och då kunna använda framsidan. Men ändå, jag gillar baksidan.
Jättetack ska ni ha för era svar! :) Fortsätt gärna :)
 
Om huset finns på hemnet, och det där finns foton på det så hade det kanske underlättat för alla oss andra?
 
Tyvärr inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.