Kan någon hjälpa mig med ett snabbt svar..........
Det är på detta viset att vi ska köpa vårt första hus. Huset ifråga ligger ca 3 km ut på landet från ett litet samhälle med ca 3000 inv. Det var ett litet torp byggt någon gång under 60-talet 35kvm och 2002 revs det och byggdes nytt på 95 kvm.
Vi har hyrt det nu i snart två år och skulle vilja köpa det. Nu har vi kommit så långt att allt är klart med bank och allting men nu vill säljarn som bor i grannhuset (150 meter) att det ska finnas en återköpsrätt pga av att det ligger så pass nära hans gård. Ok inga problem blir mitt svar. Nu till problemet.

Vad ska vi då bestämma för pris?? Jag köper det idag till det dubbla taxeringsvärdet och sen ska vi bygga ut det till totalt 150kvm. För att dom ska vara säkra på att det inte går ut på den öppna marknaden och bli budgivningar osv så vill dom ha möjligheten att köpa det på samma sätt alltså till det dubbla taxeringsvärdet.

Är detta rimligt ??
 
Tack för ditt svar .

Tror du inte det håller trots att det ska skickas med köpebrevet ? ifs så är det mitt ord som räcker till detta enligt mitt sätt att se det för har man lovat så har man.
Men det vore ju inte kul att vara tvingad och sälja till ett dubbla taxvärde om nu taxeringsvärdet inte blir hälften av vad jag lägger ut för kostnader , det vet man ju aldrig vad det blir , eller?
 
Det är dumt att knyta något till taxeringsvärdet, eftersom det inte är helt otroligt att sådant är borttaget om några decennier.

Det är också dumt att knyta det till taxeringsvärdet, eftersom det kan komma att utformas annorlunda i framtiden och kanske endast motsvara en tiondel av försäljningsvärdet den dagen ni vill sälja. Tvärtom är också tänkbart, taxeringsvärdet skall motsvara 90% av försäljningsvärdet. Politiker och skattetjänstemän är påhittiga.

Andra problem som kan uppstå är problem med att pantsätta huset. (Om ni inte kan betala lånen, så vill ju banken mäta ut huset, men då kan ni inte sälja till grannen för dubbla taxeringsvärdet...). Det kan också bli tal om bodelning p.g.a. skilsmässa eller dödsfall, och då uppstår det nya problem med värdering.

Jag tror de får lita på ditt ord. Skriv inga papper, för det blir bara problem.Och bind dig inte till att frysa priset vid taxeringsvärdet. Med stor sannolikhet kommer dubbla taxeringsvärdet att undertiga vad det kostar att bygga ut huset.

En vag idé kan vara att priset blir det som du gav, plus kostnaden för att bygga, indexreglerat och efter tio år slutar det löftet att gälla.
 
Hej Swetrot

Ja, det är ju inte bra att skriva något sånt här igentligen men jag är tvingad om jag ska köpa.......jag skriver givetvis in att det är dagens regler för taxeringsvärde , det vet man ju inte vad dom hittar på den om det skulle bli regeringsskifte igen?
Jag har också lagt dit att jag ska få tillbaka de pengar jag lagt ut totalt på fastigheten sedan förvärvet.
Hur tycker du/ni det låter?
 
Kan ni inte knyta det till prisbasbelopp istället, det känns mer stabilt än taxeringsvärden? plus då de förbättringar ni har gjort på huset? Sen tycker jag som Swetrot att ni måste ha en tidsgräns på eländet, 10 år låter väl rimligt.
Lycka till
 
jockejauer skrev:
Hej Swetrot

Ja, det är ju inte bra att skriva något sånt här igentligen men jag är tvingad om jag ska köpa.......jag skriver givetvis in att det är dagens regler för taxeringsvärde , det vet man ju inte vad dom hittar på den om det skulle bli regeringsskifte igen?
Jag har också lagt dit att jag ska få tillbaka de pengar jag lagt ut totalt på fastigheten sedan förvärvet.
Hur tycker du/ni det låter?
Hela grejen känns ju väldigt invecklad och krånglig, och frågan är hur en domstol skulle se på detta om det av någon anledning skulle bli aktuellt.
Jag menar, du ska få tillbaka de pengar du lagt ner. Finns det någon gräns på hur mycket du FÅR lägga ner på huset?
 
Hemmakatten
Jag är mycket tveksam till ett sådant upplägg. För det första binder du ris till din egen rygg. Ett fastighetsköp innebär att man gör en investering i dels ett eget boende men det är också en investering för framtiden. En fastighet är alltid en god investering sett ur ett längre tidsperspektiv, historiskt sett har fastighetspriserna stigit hela tiden, med reservation för kortare dippar nu och då. Som ägare av en fastighet brukar man lägga ned mycket tid och ofta också mycket pengar.

Att binda fastighetsköpet med en återköpsklausul villkorad på olika sätt innebär att ni avsäger er en del av marknadsvärdeshöjningen av fastigheten. Jag tror också att det kan bli problem med lån från banken med en villkorad återköpsrätt. Banken kommer att se att det finns begränsad möjlighet att få tillbaks nedlagda pengar med ett sådant kontrakt. Ni kan också få problem om ni vill låna till något annat eftersom ni inte kan sälja till marknadsvärde.

Den enda och den enda rätta varianten är att det finns med en klausul i köpekontraktet om att grannen, ut i det fall ni vill sälja, har en förköpsrätt till fastigheten och det skall vara TILL MARKNADSVÄRDET vid den tidpunkt fastigheten säljs. (Sedan vet jag inte huruvida sådana här klausuler ens är juridiskt giltiga.)

Tycker ni skall tänka efter mycket noga innan ni skriver något. Ta kontakt med banken för rådgivning eller jurist. Ni vet inte heller hur er situation förändras med tiden eller hur relationen med grannen kommer att se ut. Skulle grannen vägra sälja utan dessa konstiga villkor, skulle jag definitivt avråda er från att köpa. Det finns faktiskt andra hus att köpa, även om ni inte tror det just nu.
 
Nej, detta låter vansinnigt efter ännu lite mer eftertanke. Vad vill säljaren egentligen, sälja men ändå bestämma över vad som händer i framtiden känns det som. Ni kan ju liksom inte vinna någonting på detta. Problemen kan bli väldigt stora om något oförutsett händer. Skilsmässor och annat tråkigt.
 
God kväll
Tack alla för era komentarer , man fastnar lätt i saker och ser med skygglappar......men det är tacksamt att det finns en möjlighet att skicka en fråga på morgonen när man sovit som sämst och pang så har man en del tips som kan var värt mycket.
Nu blir det så att jag avvaktar ett litet tag och sen lyfter jag fram denna tråd vid ett mer lämpligt tillfälle....??!!
Tack igen
J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.