Det värsta är att jag ställt till det själv.....

Termostatvredet har gått trögt ett längre tag så därför öppnade jag upp det och smorde med speciellt fett på gängorna där, men nu har det ingen betydelse hur jag vrider på vredet, det kommer bara varmt vatten.....

Blandaren är en svensk och tillverkad i början av 80-talet. På blandarens vänstra gavel finns en stor kromad plugg med ett mejselspår i, den sidan tog jag aldrig upp, bara den högra där termostatvredet sitter.

Vad göra, annat än att köpa ny förstås?
 
kontrollera så du monterade tillbaka vredet rätt, på vissa äldre blandare kan man montera tillbaka vredet fel så det inte går att vrida till kall eller varmvatten beroende på vilket som var inställt finns en spärr så ta bort och prova igen.
 
Jag tror att nåt gått sönder.......
Nu har jag skruvat upp den igen och känselkroppen har en pinne som styr in som i ett rör på en annan lång pinne som är förbunden med termostatvredet, och det är stort glapp mellan pinne och rörets ytterväggar, vet inte om det ska vara så? Hursomhelst har jag försökt få tillbaka känselkropp på rätt plats och nu fungerar det lite bättre. Men, det måste nog handlas lite reservdelar, om det nu finns till en så gammal Mora-blandare...
 
Hoppas bifogad instruktion kan hjälpa dig....
 
  • mora.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.