Hej!
Vi har rivit ut alla våra gamla inbyggda garderober och ersatt med nya. Det var en hantverkare som gjorde jobbet. För att få plats med den garderoben vi ville ha i hallen tog vi ner en utstickande bit vägg i lättbetong. Delen va max 50cm lång. Jag räknade inte ens det som en vägg... Jag frågade hantverkaren flera gånger om den va bärande men han sa nej att det var den inte. Nu blir jag orolig. Läste att man sällan ser det utan ritningar över taket och lägenheten. Han hade inga sånna utan gick endast på hur väggen såg ut.

Jag vet inte hur bred väggen var men inte så tjock. Jag bifogar bilder så kanske någon av er får avgöra. Jag har kontaktat styrelsen. Lär väll bli halshuggen nu.. hjälp! Sån ångest, men tänkte verkligen att den lilla biten var obetydlig innan jag började läsa.

på ena bilden har jag ringat in delen vi tog bort. På första bilden ser man hur väggen ser ut som garderoben som vi tog bort.
 
  • Renoverad hall med en nyligen borttagen väggdel, exponerad lättbetong och skyddstejp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ljus, ojämn yta på en lättbetongvägg där en del verkar ha tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av lägenhetsplan med markerad väggdel som tagits bort i hallen vid garderobsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inbyggd vit garderob i en hall med en del av väggen borttagen, synlig genom en öppning till ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggens betydelse går inte riktigt att avgöra med hjälp av dina bilder eller "ritningen". Den senare är en mäklarritning och därför ganska oanvändbar i detta sammanhang. Bjälklaget ovanför är av armerad betong. Det står eller faller inte med någon dm vägg. Normalt brukar inte så tunna lättbetongväggar vara bärande. För att kunna avgöra frågan definitivt krävs en armeringsritning.
 
  • Gilla
Sanny87
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väggens betydelse går inte riktigt att avgöra med hjälp av dina bilder eller "ritningen". Den senare är en mäklarritning och därför ganska oanvändbar i detta sammanhang. Bjälklaget ovanför är av armerad betong. Det står eller faller inte med någon dm vägg. Normalt brukar inte så tunna lättbetongväggar vara bärande. För att kunna avgöra frågan definitivt krävs en armeringsritning.
Tack för lite lugnande svar iaf! Jag har inga andra ritningar då planen från början inte var att ta bort delen. Utan det var ett beslut i stunden tillsammans med hantverkaren. Tydligen hade han tagit bort en likadan bit vägg i en annan lägenhet i området.

Du skulle inte säga att det är fara för att bo där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.