Hej
Jag skulle behöva eran hjälp och kolla ifall jag tänkt rätt, jag vet att jag behöver anlita en konstruktör samt få godkänt av föreningen för att ens kunna börja.

Tanken är att göra ett hål i den bärande väggen mellan kök och vardagsrummet, för info så är det bottenplan på ett flerbostadshus på tre våningar.
Det kommer att lämnas kvar 15cm betong på varje sida som kommer kompletteras med pelare bredvid som håller upp limträbalken.
Frågan är egentligen hur pass mycket enklare det är att göra hål i väggen i jämförelse med att ta nere hela?, jag tänker mest kostnadsmässigt samt kanske mycket mindre jobb för att utföra?. Skulle se så mycket trevligare med en öppning där.

Tack på förhand!
 
  • Interiör med markerat förslag till öppning i bärande vägg, betecknat för limträbalk och stödpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du måste ta fram en planritning så man kan se hur stomsystemet är uppbyggt. Förekomsten av en pelare gör att man kan misstänka att den aktuella väggen överhuvudtaget inte är bärande. I så fall är det mycket enklare att anlita en betongsågare som gör ett snyggt hål, än att ta ner allt och bygga upp det igen.
 
Förekomsten av en pelare kan annars innebära att där gå en stam av någon slag, vatten, el, dagvatten eller avlopp. Vi hade en kombination i vår lägenhet, en tjock bärande pelare som porlade av regnvatten när det regnade.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Förekomsten av en pelare kan annars innebära att där gå en stam av någon slag, vatten, el, dagvatten eller avlopp.
Fullt möjligt, men pelarens läge intill trappan talar emot det. Men som sagt, ritningar är nödvändiga för en riktig bedömning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svaren, jag är ganska säker på att pelaren är där pga att vi har en trappa till övervåningen som går bredvid samt ett dörrhål bredvid också, ovanför pelaren är min hall som går till sovrummen, så det är bara övervåningens golv som ligger ovanför pelaren. Det finns tyvärr inga konstruktionsritningar att få tag i, har varit i kontakt med byggavdelningen på kommunen samt föreningen, känns tråkigt :/ bara så ni vet så går det även armering ovanför dörrhålen i betongen såg det när jag tog bort karmarna.
 
Det behövs inga konstruktionsritningar, det räcker med en skalriktig planritning. Sådana måste finns hos kommunen. Förekomsten av armeringsstål säger tyvärr inte så mycket. Alla betongväggar är armerade, även de icke-bärande. Byggnadsår kan vara en viktig upplysning.
 
J justusandersson skrev:
Det behövs inga konstruktionsritningar, det räcker med en skalriktig planritning. Sådana måste finns hos kommunen. Förekomsten av armeringsstål säger tyvärr inte så mycket. Alla betongväggar är armerade, även de icke-bärande. Byggnadsår kan vara en viktig upplysning.
Ok, jag har planritningar ska kolla upp detta och lägga in det här. Huset är byggt 1964.
 
  • Planritning från 1964 med markeringar för pelare och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit planritning av ett hus byggt 1964 med tydliga rum och möblering.
Jag lade in två bilder, dom skulle ha blivit samma storlek dock.
 
Jag trodde kanske att stommen var en konsekvent pelar/däck lösning. Tyvärr ingår nog den aktuella väggen i husets bärande system. Eventuellt är det bara dess överdel i form av en balk, men det behöver man ha en armeringsritning för att se. Utan en sådan ritning vill jag nog avråda från att gå vidare.
 
Det är en lägenhet till "rygg mot rygg"?
Skulle isåfall kunna vara så att den inte är bärande.
Mycket svårt att säga...
 
Den lätta balkongväggen gör att jag tror att bärningen ligger på de tvärgående mellanväggarna, trots förekomsten av "ryggväggen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.