Jag har renoverat hela källaren och bilat ur all btg och isolerat plattan med 200 pordrän och golvvärme samt dränerat och isolerat utvändigt med 200 porsrän, källaren är snustorr i dagsläget och håller värmen bra under mark (250 leca och 200 pordrän utvändigt).

Nu till problemet eller bästa lösningen lättre sagt!?

Hur gör jag för att bygga en tillräckligt stadig/fuktsäker källarvägg som går att kakla på?

El, vatten och avloppsventilation kommer i tak samt golv så en regelkonstruktion känns som bästa lösningen?

Alt 1. Plåtregelkonstruktion med våtrumsgips.
Alt 2. Plåt/träregelkonstruktion med osb, gips samt våtrumsgips i våtzoner. (Vågat i källare beroende på tillskjutande, kapilär och fukt i ångfas)
Alt 2. Spåra och putsbruk. (Försämrad konstruktion samt svårt och omfattande?)
Alt 3. Spåra och gipsbruk. (Försämrad konstruktion samt svårt och omfattande?)
Alt 4. Våtrumsgips direkt på lecaväggen med fix/bruk samt spikplugg. (Funkar detta?!)
Alt 5. Puts/gipsbruk och utanpåliggande vatten och el från tak (helst inte)

Funderar på 45 plåtregel cc45 och dubbel våtrumsgips samt vinkel mitt på plåtregeln som stadgar upp den mot lecaväggen sedan ev. tätskikt i hela och sedan kakel, alternativt endast runt brunnar och i våtzoner (bad och dusch).
Blir detta stadigt nog enligt gällande branchregler?

Jättetacksam för råd och tips och erfarenheter då jag tänkt sätta igång i helgen.
 
Varför startar du två trådar med samma innehåll?
 
Visste inte hur man flyttade, hör bättre hemma här tyckte jg, ska försöka ta bort den andra
 
Vi kommer att kakla direkt på nyputsade källarväggar och bygga duschnisch med plåtreglar samt mineritskiva.
 
Ok gnuttisch, då har ni inte så mkt el och vatten i väggarna antar jag? Eller har ni spårat för allt?

Jag drar mig för att spåra, putsa och kakla direkt på väggarna med tanke på försvagning och eventuella sprickor som ev kan uppkomma och då spricker det väl i kaklet med antar jag?

Det känns som att två lager våtrumsgips på plåtregel borde kunna vara en bra lösning men jag vet inte om det är tillräckligt stadigt/godkänt att kakla på!?

Någon som gjort regelväggar i källarbadrum som kan svara på hur man ska göra och vilka material man bör använda?
 
Nja jag vet inte hur mycket el du hade tänkt dra?

Avlopp och vatten till toa och badkar får gå vi golvet och kommer upp i golvet. Vi hade tänkt en vägghängd toa. I duschen blir det ju en platsbyggd vägg där avlopp och vatten kommer att gå i.

Annars den elen vi behöver spåra för är till badkaret, handfatet och till en handukstork.

Men ov jag skulle ha reglat allt så hade jag nog ändå satsat på stålregel och minerit för att vara 100% säker på att slippa mögel med tanke på att det är byggt i en källare.
 
Putsade väggar med spårad el och utanpåliggande vatten!

Alla former av reglar och skivor är och kommer alltid att vara en riskkonstruktion så varför göra en sådan och få bekymmer. Kommer också alltid att ifrågasättas vid försäljning och vid eventuell försäkringsskada.
 
Jag håller med oceanis!
Vid duschplats kan ni "limma" våtrumsskivor och lägga tätskikt på, det ger lite bättre stabilitet än att rolla tätskikt direkt på väggen.
Beroende på hur stor yta det är så kan ni (eftersom ni har dränerat, isolerat och golvvärme) lägga tätskikt över hela golvet.
 
Hej, oceanis.

gällande vår ide, hur kan mineritskiva samt stålregel ses som en riskkonstruktion? vad kan mögla?

Även vi har nygjord dränering och isolering av källare fast med isodrän.
 
gnuttisch skrev:
Hej, oceanis.

gällande vår ide, hur kan mineritskiva samt stålregel ses som en riskkonstruktion? vad kan mögla?

Även vi har nygjord dränering och isolering av källare fast med isodrän.
Stål kan börja rosta. Även skruvar och spik.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.