Som rubriken lyder, har klantat mig rejält.
Avstånden på rören i dusch är 170c/c istället för 160c/c, fick en smärre chock när jag skulle montera det nya blandarfästet idag!
Nu när chocken har lagt sig försöker jag klurar ut en lösning, är väl inte jättesugen på att börja sprätta bort plattor och karva i tätsiktet, men det verkar inte finnas så många andra lösningar, eller vad säger ni här inne!?

Bild på eländet!

IMG_20151125_170628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Excenterkopplingar löser det där. De är inte billiga, men du slipper göra om.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Krilleman
161mm brukar inte vara omöjligt att få dit ett blandarfäste på!
 
1mm? Haha, jag läste som att det skulle vara 10. :D
 
Jag skrev fel, det har blivit 10mm fel och inte 1mm. Sorry!
@mexitegel: kan du länka till några sådanna kopplingar?
 
tommib skrev:
[länk]

Scrolla ner lite på sidan så hittar du ett gäng excenterkopplingar. Du behöver något som passar din rördimension och din blandare.
Det är ju blandarfästet jag inte får på!
 
tommib
Ja, jag förstår det. Om du bläddrar ner hittar du också täckbrickor för rören. Det finns mig veterligen inga blandarfästen för cc 170mm så du får använda två enkla täckbrickor och sen montera excenterkopplingar direkt på rören för att sedan fästa blandaren i dessa.

Vad har du för dimension på rören?
 
Två enkla blandarfästen+excenter?
 
tommib skrev:
Ja, jag förstår det. Om du bläddrar ner hittar du också täckbrickor för rören. Det finns mig veterligen inga blandarfästen för cc 170mm så du får använda två enkla täckbrickor och sen montera excenterkopplingar direkt på rören för att sedan fästa blandaren i dessa.

Vad har du för dimension på rören?
det är 15mm, tänkte också på denna lösning men då hänger ju blandaren i rören, och det känns sådär.. helst vill jag ha något man skruvar fast.
 
jag har en 160 cc blandare, och skillnaden mellan 150 cc blandare och 160cc blandare verkar ju vara att på 150cc blandaren så sitter överfallsmuttern på blandaren och på 160cc blandaren så sitter överfallsmuttern på blandarefästet
 
Finns enkla blandarfästen med en rund bricka som man fäster med skruvar. Titta på Trio Perfekta, RSK nr 8187227 t ex.
Det finns säkerligen flera fabrikat som har liknande.
Med två sådana och ett par korta excentrar borde det lösa sig. Nackdelen är att blandaren kommer lite längre ut från vägg.
 
Krilleman
Lordi´s lösning är den bästa i ditt fall Alimaj.

Dock så är det ju så att detta fäste sitter med tre skruvar. Hur mycket har du bakom väggen vid rören? Finns det att skruva i ordentligt? I ditt fall är det ju ännu viktigare att det blir stabilt då blandaren kommer komma ganska långt ut tack vare excentrarna.

http://91.189.44.83/~trio/wp-content/uploads/2014/03/151639Cu_3.pdf
 
T
Och hur i helsicke kunde rören hamna på 170 c/c?:x
 
P
tank77 skrev:
Och hur i helsicke kunde rören hamna på 170 c/c?:x
Nån som trodde att 160c/c betydde att det skulle vara 160 mm mellan rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.