Hej,
jag är rookie i FTX världen och tänkte bolla en fundering kring min siffror jag får från mitt FTX aggregat Heru 130 T EC.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag tolkar siffrorna så skickas det ut 18 grader till rummen.
Det kommer 13 grader tillbaka från rummen.
Det skickas 22 grader ut genom taket och det är 6 grader ute just nu.
Önskad temperatur är ställd till 20 grader.

Frågan:
Varför skickas det ut varmare luft på taket än in i rummen när önskad temperatur inte är uppnådd än?

Mvh,
Fredrik
 
Det ser ju väldigt tokigt ut. Jag tolkar också det som att utetemperaturen är 6 grader och det låter ju rimligt. Tilluften ser ut att vara 18 grader och frånluften 13 samt avluften som du säger 22, men det kan ju omöjligt stämma. Har du dessutom ställt in att rummet skall ha 20 grader så bör ju frånluften vara densamma och avluften avsevärt kallare. Har du kollat symbolernas betydelse i manualen?
 
Här finns manualen:
Heru S/T EC Bruksanvisning

På sid 15 finns en förklaring av symbolerna och det är mycket riktigt som ni tolkar det hela. Men det måste väl ändå vara något fel med temperatursensorerna, att någon är kopplad fel eller så? Tittar jag på min fjärrkontroll till Heru 100 är avluften 10 grader medan frånluften är 20.
 
Tack, då är det som jag misstänkte nåt som inte står helt rätt till.
Har kontaktat leverantören för att se vad dom säger.
Skulle inte bli helt förvånad om nåt är felkopplat.
Vid installation fick vi inte ens igång det och då visade det sig att motorerna var felkopplade...
Systemet är installerat för 2 år sen och då gjordes en nyinstallationsbesiktning.
Borde det inte upptäckas om det är nåt fel vid en sån besiktning?
 
Gå in i service meny och slå kod 1199 och byt från höger/vänster till vänster/höger så kommer nog siffrorna stämma bättre.
 
Hade den tanken oxå att ändra riktining, men det står i instruktionsboken att Heru T aggregaten endast levereras i höger utförande.
Och den är inställd på höger, så då ska man väl inte ändra till vänster?
 
Hmm, kan det vara så att det är fel i manualen...
Hittade en beskrivning från Östberg om aggregatet på denna länk och på sida 3 står det Vänsterutförande. Och det är exakt så mitt ser ut.

Hur ser man om det ska vara höger eller vänster? Till och frånluft sitter på vänster sida om jag står framför aggregatet.
 
Börjar utvecklas till en monolog det här :)
Men behöver hjälp att reda ut hur jag ska tänka när jag hittade följande i manualen:

"SERVICEMENY: “FLÖDESRIKTNING”:
Ställ in om tilluft och frånluft är ansluten på höger eller vänster sida.
Till- och frånluft måste anslutas på samma sida av aggregatet.
Om HERU®T har spiskåpeanslutning ska flödesriktningen ej ändras.."

Om jag står framför aggregatet så är till och frånluft inkopplat på vänstersida.(Precis som på sida 3 i denna länk http://www.ostbergnorge.no/oslo/Bea...73989C125794800391B3A/$FILE/HERU_130_T_EC.pdf)
Aggregatet har spiskåpeanslutning (men den är inte inkopplad) och ska då inte ändras som det står.
Fabriksinställningen är höger.

Nån som kan reda ut hur jag ska göra? Kan aggregatet ta skada om jag ändrar och testar?
 
Kungscross skrev:
Kan aggregatet ta skada om jag ändrar och testar?
Nej.
 
Om aggregatet blåser ut luft ur avluftskanalen och du känner att den suger luft ur frånluftsventilerna känns mer som om tempgivarna på från/avluftssidan är omksatade på styrkortet i aggregatet.
Det går ju inte att blåsa ut varmare varmare luft än det man suger in från rummen och det är väl inte +13 C i rummen.
Börja med att kolla att det blåser i tillluftsdonen och suger i frånluftsdonen inne i huset. Sedan kan du kolla att det blåser i avluftsventilen på taket. Då vet du att flödesriktningarna på luften är rätt.
 
Jag tror att frånluft och avluftsgivare är förväxlade, hade det varit fel på vänster/höger borde alla mätvärde vara konstiga.
Utegivarens temperatur känns helt rätt, det är inte så att du kan hitta givarna i aggregatet och värme med handen för att se vilket värde som ändrar sig?
Har fläktarna varit felkopplade kan även givare hamnat fel.
 
Hur gick detta?
 
Tar upp detta igen, har nyligen kört igång ett Heru 130 S EC 2 och får extremt låga värden på frånluften. Endast 6 grader och sjunkande?? Har i princip samma värden på alla givare utom ute luft som visar 0 grader. Ute är det ca 0 grader. Trots att tillufts fläkten går ned på min varvtal sjunker frånluften. Mystiskt!!
 
Mattias_Jo1 skrev:
Tar upp detta igen, har nyligen kört igång ett Heru 130 S EC 2 och får extremt låga värden på frånluften. Endast 6 grader och sjunkande?? Har i princip samma värden på alla givare utom ute luft som visar 0 grader. Ute är det ca 0 grader. Trots att tillufts fläkten går ned på min varvtal sjunker frånluften. Mystiskt!!
Denna fråga borde kanske tas i en egen tråd?

Jag körde nyss igång samma agg med liknande symtom. Rätt kopplat från- och tilluft.

Jag hade byggt allt själv i mån av tid och därför hade allt stått kallt under en tid. När jag startade så gick allt på låga varvtal med låg temp. Körde i flera timmar utan att temp steg.

Dagen efter blev jag less. Rätt eller fel så forcerade jag och efter det så steg temp när de isolerade rören blivit varma. Jag ökade därtill varvtalen till 50/55%. Sedan dess fungerar allt ok. Tror jag 😃

Har iofs en grad högre temp på tilluft än frånluft utan eftervärmare, men det är sannolikt ett givarfel. På kontrollen framgår att återvinningen ligger på 94-97%.
 
Har hittat felet...hade en kors vvx innan. Kollade inte tillräckligt noga så jag hade korsat avluft med frånluft. Där av bara kyla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.