Hej,

Jag har köpt en bostadsrätt med inflyttning om flertalet månader. Då skå jag ta hjälp av hantverkare och renovera kök och badrum. Just nu vill jag bara försöka förstå var vattenstammarna sitter. Är det något som kan hjälpa mig med hjälp av denna ritningen fråm stamnätet 1994? Det gäller alltså inringad lägenhet? Stort tack på förhand. / Daniel
 
  • Ritning av bostadsrätt med inringad lägenhet, markerar trolig plats för vattenstammar från 1994.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag har köpt en bostadsrätt med inflyttning om flertalet månader. Då skå jag ta hjälp av hantverkare och renovera kök och badrum. Just nu vill jag bara försöka förstå var vattenstammarna sitter. Är det något som kan hjälpa mig med hjälp av denna ritningen fråm stamnätet 1994? Det gäller alltså markerad lägenhet?
 
  • Ritning från 1994 med markerad lägenhet som visar vattenstammar och rördragningar för en bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Visar den där ritningen något överhuvudtaget?
 
T
Glömde säga i den andra tråden, Välkommen till forumet!!
Tips håll dig till en trådstart per ämne, blir så jobbit om man ska skriva i två trådar samtidigt.:heart:
 
Galet otydligt! Har du någon bättre bild? Gärna med fokus på ditt kök o badrum. Men din ritning ser mer ut som en ritning för bara värmesystemet.
 
BirgitS
Men oftast så går stammar i anslutning till kök och bad i eller utanpå lägenhetsskiljande väggar. I det här fallet då väggen mot trappan.
 
Det är ju en gammal byggnad, så stambyte bör ha gjorts. Det kan innebära att nya stammar placerats inne i lägenheten (i vår förra lägenhet, från 30-talet, var nya köksstammen i just köket). Samt (kanske tidigare) ombyggnad av lägenheterna så att man fått in badrum istället för enbart toalett kan ju också haft stor påverkan. Som sagt, du behöver bättre ritningar.
 
B Blandaren skrev:
Galet otydligt! Har du någon bättre bild? Gärna med fokus på ditt kök o badrum. Men din ritning ser mer ut som en ritning för bara värmesystemet.
Tack - här kommer samma ritning igen men i förhoppningsvis bättre upplösning. Ritningen är från då de bytte vattenstammar 1994 och är den enda som finns i ärendet på mitt våningsplan. Tråkigt för mig om den enbart visar värmesystemet men då är det så.
 
  • Förbättrad upplösning av en teknisk ritning från 1994 som visar ett värmesystem för ett våningsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Alla små runda cirklar och de fyrkanter som är delade i två olikfärgade trianglar som finns i ovankanten av köket och lite högre upp kan vara rör för ventilation, värme, vatten och/eller avlopp.
 
D DanielEJansson skrev:
Tack - här kommer samma ritning igen men i förhoppningsvis bättre upplösning. Ritningen är från då de bytte vattenstammar 1994 och är den enda som finns i ärendet på mitt våningsplan. Tråkigt för mig om den enbart visar värmesystemet men då är det så.
Den ritningen du har är inte från 1994 utan från 1939.
Har du tillgång till hela ritningen, jag vill gärna se slipsen och vad det står i den.
Slipsen är oftast på högra sidan på ritningen och innehållet förklaringingstext.
 
Här är det enda som finns i den vägen, på den inscannade ritningen för källarvåningen - men känns inte som den korresponderar till vad som är inlagt i ritningen jag är intresserad av (som saknar motsvarande).

Nåväl, jag får lite vidare. Möjligen finns det jag söker i något annat ärendenummer om detta är från 1939 vilket jag också misstänkte.
 
Även om vi kanske inte kommer längre är jag tacksam för er tid. // Daniel
 
BirgitS
D DanielEJansson skrev:
Möjligen finns det jag söker i något annat ärendenummer om detta är från 1939 vilket jag också misstänkte.
Grundritningen är från -39 men den är ju också stämplad med -94 så då utgick man väl från den gamla ritningen och bara markerade de förändringar som skulle göras.
 
Det är väldigt svårt att tyda ritningen men det ser ut som du har en slits med stammar där jag markerat en cirkel. Sen ser avloppet från Wc-n ut att följa det röda strecket. Har du tillgång till lägenheten nu? Föreslår att du med en rörmokare tittar på hur rördragningar ser ut på plats. Rörisen brukar kunna lista ut hur rören är dragna. Om inte, kan hen med en sond söka av hur avloppet är draget. Om dom inte har själva finns det att hyra i Stockholm hos tex ”Avloppskameran Stockholm” eller ”Lundagrossisten”
 
  • Byggritning med markerad rörslits och avloppsledning för WC, angivet med röd cirkel och pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.