Hej kära medlemmar!

Vi har precis hittat våran drömtomt och står i "välja hus" träsket.
För er med lite mera erfarenhet har jag ett par frågor.

Om byggloven är utfärdade på 60-talet : är det värt väntetiden att ansöka om något som kliver ifrån den detaljplanen som fanns då? Har man goda eller dåliga förutsättningar för att bygga större? säg kanske en 160 boytas enplanare?

De direktiv vi fått på den tidigare detaljplanen är följande.
100kvdm platta, + inredd vind (4.5m höjd räknat på takfoten)

Då ställer jag mig frågan: får man bygga ett tvåplanshus eller är det rätt och slätt 1.5plan som gäller?

I området finns det byggnader som överskrider 200kvdm (fler än en) och en på närmare 160kvdm.
vad säger era erfarenheter er?
 
Det går inte riktigt att svara på, bästa är om du postar detaljplanen här så man kan läsa exakt hur det är beskrivet.

Men om jag antar att det står max byggnadshöjd 4,5m och max byggyta 100m2. Står det inget om 1 eller 2 plan kan du bygga ett hus med förhöjt väggliv 1 3/4 hos en del tillverkare.
Runt 10% har man tidigare kunnat överskrida max byggyta så tvivlar på att 160m2 enplanshus går igenom
 
  • Gilla
evelinaps
  • Laddar…
Nä. 4,5 till takfot skrev han ju. På 4,5m byggnadshöjd blir det definitivt ingen inredd vind.
 
Inte sannolikt att ni får göra avsteg i den uträckning du "hoppas". Att planen är gammal har ingen betydelse.
För att slippa använda bra yta till tvättstuga förråd etc fundera på källare.
 
Det borde inte gå att bygga 60% över vad detaljplanen tillåter, ett sådant bygglovsbeslut vore olagligt. Det man möjligen kan hävda är den kommunala likabehandlingspricipen, kommunen får inte diskriminera en medborgare genom att tillåta "alla andra" att bryta mot planen. Det är troligen ett mycket tveksamt argument.

Det man kan göra är att begära en detaljplaneändring för just den här tomten, tror att det kallas förenklad plan, men även populärt frimärksplan, eftersom det bara gäller en tomt.

En sådan ändring kan göras om kommunen gillar dina planer, man har ingen rätt att kräva en sådan plan.

De fall jag känner till så har arbetet med planen tagit ca 1 år, och kostar 100 000. Men kostnaden är inte fast, det går på löpande räkning. Och det ges inga garantier för att planearbetet resulterar i en plan som du gillar och kan använda. Ett fall jag känner till, saknades det några kvm för att få stycka tomten och sälja en del.

Planen togs fram för 100 000, och ett år senare kom planen som föreskrev att båda tomterna skall bebyggas med 3 våningars flerfamiljshus, och gränsen drogs rakt igenom den bef. villan. Han som begärde planen blev ju lagom populär bland grannarna...
 
Källare/souterräng och vind med takkupor kanske ?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det går inte riktigt att svara på, bästa är om du postar detaljplanen här så man kan läsa exakt hur det är beskrivet.

Men om jag antar att det står max byggnadshöjd 4,5m och max byggyta 100m2. Står det inget om 1 eller 2 plan kan du bygga ett hus med förhöjt väggliv 1 3/4 hos en del tillverkare.
Runt 10% har man tidigare kunnat överskrida max byggyta så tvivlar på att 160m2 enplanshus går igenom
Detaljplanen var väldigt otydligt formulerad men lyckades få ett hum när jag var inne på kommunen och hon visade den på skiss. Det som är angivet är 1plan + inredd vind. Om jag har fattat det rätt är det då 0,7m som gäller från vindsbjälklaget till "brytpunkten" där taket tar vid.

Det innebär ju dessvärre att majoriteten av hus vi kikat på faller bort, även dem som är klassade som 1,5 räknas ju då i många fall som "två plan"
 
D Daniel 109 skrev:
Nä. 4,5 till takfot skrev han ju. På 4,5m byggnadshöjd blir det definitivt ingen inredd vind.
4,5 som är angivet är där taket tar vid mot huskroppen, så en övervåning är okej, men det ska klassas som inredd vind och ej som ett "ytterligare vångingsplan" om jag inte missförstått helt fel.
 
leby leby skrev:
Inte sannolikt att ni får göra avsteg i den uträckning du "hoppas". Att planen är gammal har ingen betydelse.
För att slippa använda bra yta till tvättstuga förråd etc fundera på källare.
Nä det har framgått allt mer när vi pratat med både kommunen och leverantörer att det vi i grund önskade blir orimligt med denna detaljplan. Så ett större enplanshus är alltså helt kasserat, de flesta 1,5orna vi kikat på likaså i grundutförandet då om jag förstår rätt får inredd vind inte ha mer än 0,7.m mellan vindbjälklag och tag i brytpunkten för att inte klassas som ytterligare våningsplan. :/
 
H hempularen skrev:
Det borde inte gå att bygga 60% över vad detaljplanen tillåter, ett sådant bygglovsbeslut vore olagligt. Det man möjligen kan hävda är den kommunala likabehandlingspricipen, kommunen får inte diskriminera en medborgare genom att tillåta "alla andra" att bryta mot planen. Det är troligen ett mycket tveksamt argument.

Det man kan göra är att begära en detaljplaneändring för just den här tomten, tror att det kallas förenklad plan, men även populärt frimärksplan, eftersom det bara gäller en tomt.

En sådan ändring kan göras om kommunen gillar dina planer, man har ingen rätt att kräva en sådan plan.

De fall jag känner till så har arbetet med planen tagit ca 1 år, och kostar 100 000. Men kostnaden är inte fast, det går på löpande räkning. Och det ges inga garantier för att planearbetet resulterar i en plan som du gillar och kan använda. Ett fall jag känner till, saknades det några kvm för att få stycka tomten och sälja en del.

Planen togs fram för 100 000, och ett år senare kom planen som föreskrev att båda tomterna skall bebyggas med 3 våningars flerfamiljshus, och gränsen drogs rakt igenom den bef. villan. Han som begärde planen blev ju lagom populär bland grannarna...
"Likabehandlingsprincipen" som du nämner är något vi har blivit tipsade om att hänvisa till vid viss typ av avvikelse, däremot har vi blivit rådda att inte använda oss av det kortet inledningsvis utan snarare hålla på det något.

Om jag har förstått rätt så har grannarna två veckor på sig att yttra sig när man gör avsteg från detaljplanen.

Våra tankar just nu går i att försöka få 0,7m höjden på den inredda vinden kanske närmare 0,9 alternativt bygga kattvind och dra in innerväggarna något.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Källare/souterräng och vind med takkupor kanske ?
Tomten är helt plan så att bygga något i souterrängstil blir svårt att hävda, enligt vad jag förstår på bestämmelserna får man endast bygga källarplan på 1,5m från golvlaget på "våningen över" och då blir det ju apatajt där nere och riktigt trist om man får en takhöjd på ca 1,2m när all isolering och annat ligger på plats.

Takkupor har vi kikat en hel del på och kommer ta upp i förslaget om ritningar, men även det har jag fått förklarat från leverantörerna på hus att det kan ställa till det och göra att handläggningstiden blir längre för att det räknas som avsteg.
 
E evelinaps skrev:
Om jag har förstått rätt så har grannarna två veckor på sig att yttra sig när man gör avsteg från detaljplanen.
Ja och nej.

Har för mig att det är 3 veckor.

Men det är två steg. OM du vill göra någon avvikelse från detaljplanen, då skall kommunen skicka ut ett s.k grannehörande till grannarna INNAN de fattar beslut om bygglovet.

Grannarna får då ge synpunkter som blir en del av beslutsunderlaget. Kommunen kan bevilja bygglovet även om grannar är negativa. Eller avslå bygglovet även om alla grannar tycker det är bra.

Sedan efter beviljat bygglovsbeslut, då skickas bygglovet ut till grannarna (oavsett om det finns avvikelser). De har då 3 veckor (?) på sig att överklaga beslutet.
 
H hempularen skrev:
Ja och nej.

Har för mig att det är 3 veckor.

Men det är två steg. OM du vill göra någon avvikelse från detaljplanen, då skall kommunen skicka ut ett s.k grannehörande till grannarna INNAN de fattar beslut om bygglovet.

Grannarna får då ge synpunkter som blir en del av beslutsunderlaget. Kommunen kan bevilja bygglovet även om grannar är negativa. Eller avslå bygglovet även om alla grannar tycker det är bra.

Sedan efter beviljat bygglovsbeslut, då skickas bygglovet ut till grannarna (oavsett om det finns avvikelser). De har då 3 veckor (?) på sig att överklaga beslutet.
Mycket möjligt, dem nämnde bara 2veckor när jag svängde förbi kontoret. Men ett beslut måste ju fattas inom 10v enligt lag så hur dem lägger upp det överlåter jag till dem.

Däremot vet jag inte riktigt om man behöver ansöka om ett förhandbesked då vi ska bygga där det finns detaljplan och tomten är beviljad att bebyggas enligt detaljplanen men inget bygglov har ansökts om.
 
Fast 10 veckors gränsen håller oftast inte. Bortåt 20 - 25 v är inte ovanligt. Ofta fixar myndigheten det så att när tiden börjar rinna ut så begär de in detaljkomplettering, då börjar 10 veckors räkningen om, det gäller efter komplett underlag.
 
Men om man lämnat in allt komplett, vad begär de då? Alltså för att få mer än 10v?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.