Kan någon här hjälpa mig att tolka och förklara dom tre (eller fyra?) VA-ledningar som går in på vår tomt?

Dom tre ledningarna som är markerade med längre streck antar jag är dom som beskrivs med "V 32 PEL NT 10", "S110 PVC +1175" och "D110 PVC +1236". Jag gissar på att den första är inkommande vatten medan dom andra två är avlopp och/eller dagvatten? Kollar man på husets planritning är det två ledningar som går in/ut, "KV2 - 32x4,6" och "S2-110 i min 11‰", där den senare även har ett rensrör (Ø110mm).

Men sedan finns det en fjärde ledningen till höger, med kortare streck. Denna ser ut att komma från höger längs gatan, upp mot garaget, sedan mot huset och tillbaka ner till gatan och vidare till nästa hus till vänster. Vad är detta för något?

Jag lägger upp två bilder. Originalet samt en där jag har satt färger på hur jag tolkar att ledningarna går (då det är lite svårt att se vad som går var framför huset på bilden). Grön = inkommande vatten, Röd = avlopp, Blå = Dagvatten, Brun = okänd

Teknisk ritning, byggnadsplan, detaljer, måttangivelser, konstruktionselement, fastighetsbeteckning, avloppsrör, markprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning, markledningar, numrerade koordinater, färgkodade ledningsvägar, skala, måttangivelser, infrastruktursplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
V 32 PEL NT 10 - Vatten 32 mm plast (PEL) tryckklass NT10

S110 PVC +1195 Spillvatten, d v s skitavlopp 110 mm i PVC. (+1195 måste vara förläggningsdjupet i förhållande till andra höjder på kartan t ex gränsmarkeringens höjd på +1480.)

D110 PVC +1236 Dagvatten 110 mm PVC.
 
Redigerat:
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Nu inser jag att den fjärde/bruna ledningen kanske inte är en ledning, utan att visar gränsen mellan väg/uppfart/grusgång och gräsmatta...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S snikanor skrev:
Tack för snabbt svar! Nu inser jag att den fjärde/bruna ledningen kanske inte är en ledning, utan att visar gränsen mellan väg/uppfart/grusgång och gräsmatta...
Haha, det förklarar att jag inte hittade ledningen du skrev om på kartorna...
 
Nu har du ju fått svar men som grädde på moset kan man tolka linjestilsrna såhär

streck streck streck—>vattenledning
Heldragen linje—>spillvatten
Kort streck, långt streck, kort streck——> dagvatten
Linje som ser ut som pilar—>dränering
 
Praxis är att rita (dricks)vattenledningar blå, spillvatten röda och dagvatten gröna, så om du byter plats på grön och blå färg i ledningskartan är du helt rätt.

Sen ska man minnas att ledningskartor är generaliserade så att man lätt ska kunna tyda dem. Det är alltså långt ifrån säkert att vattenledningen ligger till vänster om avloppsledningen i verkligheten, de kan lika gärna ligga över varandra i samma rörgrav.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och sen ska man ju inse att dessa ledningskartor ofta upprättas i samband med bygget. D v s de är en skrivbordsprodukt med en plan. Sen står någon entreprenör där med grävmaskin och var ledningarna exakt hamnar i marken behöver inte representeras av kartan. Man ska inte räkna med att schaktkillen återkopplar sin alternativa dragning som kändes bra den arbetsdagen så att den representeras på ledningskartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.