M
Har ett rum som har en liten, liten avvikande doft. Luktar inte äckligt eller mögel, snarare något som kanske kan liknas vid en förnimmelse av fuktigt trä eller liknande. Vissa känner den, andra inte och den kan komma och gå lite beroende på dag. Inga tecken på någon fuktskada eller något, rummet är en våning upp och har långt till närmsta vattenledning.

Eftersom detta är ett barnrum så skickade jag in ett dammprov på analys för att kunna släppa det hela, till "ALS Global", provet heter "A-3i Mikrobiell skadekontroll på ALS-tejp"

Hade hoppats på att få helt grönt resultat så att jag kunde släppa det hela, men resultat var steget över detta i den skalan som kan ses här: https://sunthem.se/wp-content/uploa...apport-A-3i-Mikrobiell-skadekontroll-tejp.pdf

Dvs, "Ringa förekomst".

Noterade arter eller mycel: Dematiaceous hyphomycetes, Cladosporium, mycel
sporer/mycel

Verkar svårare sagt än gjort att dra några slutsatser av detta. Inser att det finns tusen parametrar och att jag antagligen borde ha gjort en samtidigt referensmätning utomhus och i flera rum.

Hur som helst, är detta att anse som "normalt" och kan avskrivas eller bör jag undersöka mer?

Kan tilläggas att jag hittade en plats bakom en möbel där ingen dammsugare varit på mycket länge och fick upp rejält med damm på tejpen. Antar att det gör viss skillnad mot om jag testat på en visuellt sett ren yta?
 
Att göra mögeltester initialt är en dålig idé och det är billigt svårt att dra slutsatser av dom.

Läs på om swesiaq modellen så får du lite matnyttigt.
 
M
Ja antagligen. Nu var det så att vi kände en misstanke av lägsta graden och tänkte att det var ett enkelt sätt att göra något för att bestämma om vi kunde avfärda det hela. Ingen mår dåligt av luften på något sätt.

Absolut, vill man ha svar på allt får man blåsa på en stor utredning och låta taxametern rulla. Får väl göra det om vi märker något mer.

Men borde väl ändå gå att få ett vägledande svar på om ”ringa förekomst” är inom gränsvärde för vad som är ok. Om än just på en avskild plats, på ett avskilt tillfälle och alla andra förbehåll
 
Även om testet visar högre värden så kan det vara helt normalt. Lukt är ju en indikator att något är fel men är väldigt individuellt. Enklaste är att titta efter kända riskkonstruktioner.

Det blir ju inte allvarligt förrän någon påverkas fysiskt och där är ni ju inte än.
 
M
Jo, frågan är väl mer om detta är att anse som ett högre värde eller ej, förväntas ett "friskt" rum ha helt grönt liksom.

Enda riskkonstruktionen i anslutningen till rummet är att det ligger en takterrass ovanpå. Den milt avvikande doften har dock varit konstant i 1.5 år, tänker att om man hade en läcka i taket borde det yttra sig mer och mer med tiden och bli en fuktfläck i taket eller liknande?

Sen har rummet antagligen mest sol i hela huset och ligger knöligast till från utsugsfläkten i badrummet. Bra med friskluftsintag iaf.
 
Redigerat:
Du kan inte dra några slutsatser alls på bara testet, du måste titta på andra parametrar. Tex ligger löv och ruttnar ute och du har tilluft i rummet får du högre halter av mögel i rummet.
 
  • Gilla
marshall78
  • Laddar…
Som sagt glöm testet. Du gick fel väg.
Kolla rummet. Finns det någon risk konstruktion? Kolla ytterväggar. Kryp å sniffa... Allt detta är gratis.
 
M
Har såklart sniffat varje kvadratcentimeter av väggar, tak & golvlister utan att hitta något.

Tror jag släpper detta nu tills jag eventuellt upptäcker något nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.