Hej

Skulle vara tacksam om någon kunnig kunde kommentera om väggen (märkt med röd pil) i bilden är av bärande konstruktion eller inte!

Huset är byggt 1932. Då jag knackar på den aktuella väggen känns den inte alls som att den skulle vara bärande. Misstänker att det är slaggsten el.dyl. i den.. men är ingen expert på detta område. Väggen är av samma dimension som övriga innerväggar (som enligt förening inte är bärande).

Konstruktionsritning:

02151381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning:

02151181(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar!!
 
  • 02151381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02151181(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stort hus....
 
Allt är väl relativt.. men hade man haft det hela att bo själv i så hade det ju varit sjukligt stort.. Dock 6 lägenheter / våningsplan.
 
Jaha, ante mig. Jag tror dock att du inte kommer kunna få svar som håller i tråden. Ta dit en snickare eller byggkonstruktör som kollar läget.
 
Tyvärr har vi inte tillgång till lägenheten ännu eftersom vi inte flyttat och det finns ingen nyckel att tillgå för ens vi får tillträde.

Vi har redan ordnat med snickare för renoveringen och de tror (utan att ha sett väggen) att den knappast är bärande, men de kommer ju självklart göra en bättre bedömning när de är på plats. Och om det råder oklarheter får vi väl ta dit en byggingenjör som får göra en analys...

Jag sitter dock och planerar som flitigast för hur vi vill ha det och det blir väldigt olika planslösningar om den är bärande eller ej... så jag tänkte mest om någon vänlig och kunnig själ sa att den med allra största sannolikhet etc. etc. inte är bärande så skulle det kännas mer motiverande att lägga ner en massa tid på att göra en arbetsbeskrivning där det går att flytta på den väggen :)
 
Det går väl att växla av den med en balk iaf?
 
Absolut, men det innebär ju en stor extra kostnad.. Hur som så fick jag tag på grannen som bor i lägenheten ovan och hon har luskat kring detta och konstaterat att den inte är bärande och dessutom flyttat på den. så det hela är löst.. Tack ändå!
 
O
Tänk på att du måste söka tillstånd från styrelsen innan du får bygga om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.