Hej!
Vi håller på att undersöka möjligheten att bygga en inglasad altan alternativt en attefals variant av uterum. När jag paratde lite inledningsvis med en person på bygglovsavdelningen så blev jag nästan mer förvirrad. Vi bor i ett område med en gällande stadsplan från tidigt 70-tal. Vi bor i fastigheten längst till höger i bilden (stadsplanekartan från stadsplanen) och det är den delen av stadsplanen som mina frågor handlar om.
Detaljerad karta, möjligen en detaljplan, med gatunamn, tomtgränser och markanvändningsområden i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text som beskriver symboler och linjetyper för stadsplanering eller kartor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer att bifoga bilder på själva texten i stadsplanen här under.

Men frågan är vad som egenetligen gäller för det gulaområdet tillhöger om "u-området". I gulaområdet till vänster om "u-området" gäller BF II. Men då u-området bryter bestämmelsegränsen så är frågan vad som gäller på den högra biten?
Jag har tidigar trott och tolkat det som att BF II gäller även på den högra sidan, men jag är nu inte lika säker (efter diskussion med handläggaren). Så jag vill få lite råd... Vi har nämligen redan en byggnad som avviker med 9 m2 mer än tillåtna byggarean inom BF II. Vi skulle vilja bygga ca 20 - 30 m2 inglasad altan i samband med huset, om det inte går så får det bli en "fristående attefals variant".

Är det en miss att BF II inte står på högra delen, och ska man tolka det som att det är BF II som gäller till höger?
Om BF II inte gäller på högrasidan, vad gäller där då?

Tacksam för synpunkter och kommentarer om detta.


Texten från satdsplanen:
Svensk text, stadsguide, planeringsinstruktioner, byggnadsregler, områdesanvändning, tomter, lagstadgad dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit bild på text från dokument, säkert juridisk eller planeringsdokument som anger byggregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Min tolkning:

BF II gäller för området (kvartersområdet) i fråga. Området definieras i planen av denna gräns:

Skärmavbild 2023-05-05 kl. 16.40.46.png

Med "u" markerad mark är tillgänglig för underjordiska ledningar, den marken avgränsas av bestämmelsegränser som ser ut så här:

Skärmavbild 2023-05-05 kl. 16.42.10.png

Bestämmelsegränsen definierar inte kvartersmarken.
 
Claes Sörmland
Har du byggrätt kvar på tomten, d v s ryms den nya tillbyggnaden inom de 150 kvm (BYA?) huvudbyggnad som planen tillåter? Annars finns ju ingen möjlighet till bygglov.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Min tolkning är också att BF II gäller även där. Man får försöka se till planarkitektens intention, även om bestämmelsen bryts av en annan (u-området). Dessutom, vad skulle det annars vara där, fritt att bygga fem våningar?
 
BF är användningen och den gäller i hela området. u är en egenskapsbestämmelse.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du byggrätt kvar på tomten, d v s ryms den nya tillbyggnaden inom de 150 kvm (BYA?) huvudbyggnad som planen tillåter? Annars finns ju ingen möjlighet till bygglov.
Tyvärr inte mer än antingen friggebod, attefalshus eller attefalsutbyggnad om jag tolkar en kommentar i bygglovet från 1976.
Svensk text om byggnadsplan, dispens, byggnadslov och villkor daterad november 1976.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för all kommentarer!
Då stämmer tyvärr mina ursprungliga antaganden så att BF II gäller, då är min BYA redan full.
Får troligen bli ett attfallshus som uterum...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B b8q skrev:
Min tolkning är också att BF II gäller även där. Man får försöka se till planarkitektens intention, även om bestämmelsen bryts av en annan (u-området). Dessutom, vad skulle det annars vara där, fritt att bygga fem våningar?
Det som handläggaren jag pratade med hintade om var att "fritt att bygga" kunde gälla om BF II inte gäller, där av mina frågor ovan.
 
Claes Sörmland
TorbjornP TorbjornP skrev:
Det som handläggaren jag pratade med hintade om var att "fritt att bygga" kunde gälla om BF II inte gäller, där av mina frågor ovan.
Låter som en handläggare som ser lite dåligt, missar linjernas utformning och tänker högt om vad den yttersta konsekvensen skulle kunna bli. Men tyvärr, vi har tolkningsbaserad läsning av planer och det är väl uppenbart här vad planförfattaren tänkte sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.