Anticimex har gjort en besiktning (nivå 2) av huset vi är spekulanter på och jag har några funderingar på punkterna i rapporten. Skulle bli mycket glad om någon vänlig person kan hjälpa mig förstå vad det egentligen innebär.

* Betongplatta med betongbjälklag, vad innebär det? Kan det vara lättbetong/blåbetong med höga radonvärden som följd? Huset är från -70 med källare.

* Nockvind. Underlagstak av råspont. Spår efte träskadeinsekter. Hur allvarligt kan det vara?

* Rostangripna gjutjärnsbrunnar i källare, garage, våtrum. Dyrt att byta? (våtrum måste ändå totalrenoveras)

* Källare. Färgsläpp samt putsläpp förekommer lokalt. Salt och kalkutfällningar. Relativa fuktigheten i yttervägg, 76,8% vid temperaturen 10,8 C.
 
Jag tolkar det som att du inte gjort en egen besiktning, och därför inte varit med tillsammans med besiktningsmannen. Då hade du säkert kunnat fråga om dessa saker och fått det förklarat för dig på plats.

Men vi får väl försöka ändå att svara på frågorna.

Radonbetong kan jag inget om hur och när den användes, så det lämnar jag till någon annan att bedöma.

Spår efter skadeinsekter är naturligtvis inte bra, men heller ingen katastrof om det står "spår av". Det tyder på att ingenting är genomtuggat eller att insekter kunde upptäckas. Men det är definitivt läge att en gång i halvåret gå upp och titta på det hela så att det inte händer saker.

Rostangripna brunnar betyder att de måste bytas ganska omgående. Men, du måste ändå byta brunn om du skall renovera badrum, och det kostar några tusenlappar. Ingen stor sak.

Källaren däremot låter som att den är blöt. Det kryper in fukt som får färg och puts att släppa, och kalket i betongen fäller ut. Kan vara dags för en dränering. Under inga omständigheter skall organiska material förvaras någon längre tid i källaren . Det kommer börja mögla med till visshet gränsande sannolikhet. Det kan bli bättre med en avfuktare eller att man har värme i källaren året om som håller fukten borta.
 
Hej och tack för svar! Det är riktigt, det är säljaren av huset som bekostat besiktningen så den var redan utförd när vi hittade huset. Som skäl angav att mäklaren att de säljer fastigheten med total friskrivning. Är det vanligt att man gör det? Om jag förstått det rätt så ska iaf den här besiktningen ha varit relativt omfattande och det påpekades mycket riktigt att källaren som den ser ut nu är en riskkonstruktion. Men vi har också tagit med i beräkningen att det antagligen måste dräneras och rivas ut det mesta.
 
Om huset säöjs med friskrivning, skulle jag utan tvekan ta dit en EGEN besiktningsman som går igenom huset tillsammans med mig, som svarar på mina frågor och funderingar och som försöker bedöma vad som kommer bli dyrt. I det stora hela är det ju en liten summa.
 
maxald skrev:
Anticimex har gjort en besiktning (nivå 2) av huset vi är spekulanter på och jag har några funderingar på punkterna i rapporten. Skulle bli mycket glad om någon vänlig person kan hjälpa mig förstå vad det egentligen innebär.

* Betongplatta med betongbjälklag, vad innebär det? Kan det vara lättbetong/blåbetong med höga radonvärden som följd? Huset är från -70 med källare.

.
Detta är den bästa typ av bjälklag som går att få.
Har aldrig hört talas om blåbetong i ett betongbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.