Köpte ett set med Bahco-stämjärn för ett antal år sedan och trots att jag visste att de behövdes slipas fast de var nya så blev det aldrig av utan har kört med väldigt slöa järn. Det har väl funkat ändå för de har inte används till träsnideri direkt utan mer som grovverktyg vilket också alla hack i eggen vittnat om.
Men som sagt nu ska det bli ändring på detta så jag införskffade detta set http://www.axminster.co.uk/ice-bear-waterstone-sharpening-kit plus en veritas slipjigg http://www.axminster.co.uk/veritas-mk-ii-honing-system .

Men premiär-slipningen blev väl ingen succé direkt som ni kan se på bilderna, den är lite rund och inte rak och fin.

Stämjärnet var från början slipat i 25gr och spetsen 30gr. men jag följde en instruktion i tidningen Gör så Här och där stog det att vinkeln skulle vara 15-20gr och spetsvinkel 25gr. Så jag slipade om järnet från 25gr till 20gr. vlket blev ett väldigt tungt jobb och hack i spetsen gjorde det ännu värre, höll på i flera timmar! Detta slipande gjorde att jag lyckades gröp ur slipstenen på båda sidor och jag antar att det är därför som jag fått denna rundning på järnet? Eller kan jag göra något annat fel?

Med facit i hand var det kanske dumt att ändra vinkeln på järnet, så ska jag på de två andra köra på den vinkel som de redan har?
 
  • IMG_1405-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1406-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändring av grader på stålet är lättast att använda en elektrisk slipmaskin med anhåll.
Tar kanske max 5 min att ändra vinkeln på ett stämjärn.

Sen måste stenen vara helt platt!
Minsta lilla dipp gör att stålet rundar till sig.

Sök lite på tuben så får du lite tips. Kolla in wood whisperer, rob cosman eller lee nielson.
Alla har ett eget sätt att bryna på så det är bara att testa sig fram.
 
  • Gilla
Acora
  • Laddar…
F.ö. så brukar jag personligen slipa stålen utan microbevel, förutom dom smalaste som inte passar i jiggen.

Stämjärn som jag slår på kör jag 30 grader, Vanliga 25, och för ändträ 20.
 
Grovslipningen gör jag på våtslippapper som tjepats fast på en glasskiva och vattenbegjuts.
 
Har du ändrat eggvinkeln med ett bryne?

Protte
 
Det går tyvärr inte att lite på vad en tidning som är riktade till grov bygg skriver om ett bortglömt hantverk där man måste använda eggverktyg.
King stenen du har köpt är extremt mjuka. Dom måste planas efter att man Slipat ett stämjärn under förutsättning att vinkeln inte ändras på stämjärnet. Är det så att man behöver ändra vinkeln är inte king stenar dom bästa. Då får man plana lite oftare.
Limma ett 180-220 papper på en bit plan vad som helst material om du måste plana när det är vått bör du inte limma på trä.
Sedan kan det vara så att du trycker snett när du slippar med jiggen. Men du har väl en bred plan rulle så det är nog stenen.
Göra vinkeln kan du göra på vad som helst tex slipmaskin bara du inte överhettar stämjärnet för då tappar den härdningen.
Återkom gärna så vi vet vad som var felet.

Pär
 
prototypen skrev:
Har du ändrat eggvinkeln med ett bryne?

Protte
Ja, med 800 brynet.

Dum fråga kanske men om man kör med våtslippapper till grovslipningen, kan jag använda slipmallen då?

Jag måste ju nu plana brynet och då verkar det vara våtslippapper och glasskiva som gäller även här. Vilken grovlek, har 4 grovlekar mellan 120 till 400.
 
Jag använder ett slipstöd av den här typen (annat märke dock) och det går alldeles utmärkt.
Börja med det grövsta papperet, när eggen fått rätt form gå över till ett finare och sluta med ett fint bryne.
Slippappret fäster jag på glaset med dubbelhäftande mattejp.
 
Det är av stor vikt att hela pappret sitter fast och inte bara kanterna. Efter som du säger glas skiva så kan man inte limma fast pappret. Men du kan använda tunn dubbelhäftande tejp, brukar tåla lite vatten. Om man inte fäster hela pappret så kommer kanterna på stenen att rundas av till följd av att pappret viker sig som en våg framför stenen när man för stenen fram och tillbaka över pappret.
Ja du kan använda slipmallen till så kallad scary charp method när man använder våtslippapper på en tex glas skiva.

Pär
 
Om man slipar med slipskiva eller slipsten så man får en konkav yta är det lätt att bryna på frihand då man stöder eggen och andra kanten av slipningen mot brynet. Med tio tag med brynet så bör det vara rakbladsvasst. Måste även bryna plattsidan och växla mellan sidorna några gånger.

Protte
 
jac skrev:
Det går bra att använda spraylim för att limma våtslippapper på en glasskiva:
[länk]
Jag såg ett klipp på nätet som också tipsade om att limma fast papperet, men är det inte svårt att limma dit papperet helt plant på glaset? Jag tänker då på luftbubblor eller ojämn limfördeling. Eller lägger man en glasskiva ovanpå med en tyng?
Sen angå Veritas jiggen, det finns ju en ratt på den som gör att man kan slipa topp vinkel (micro bevel) direkt efter man gjort grundslipningen utan att behöva ändra possition på själva stämjärnet. I bruksanvisningen så står det att vinkeln ändras 1-2% av grundvinkeln, men det blir ju bara 29,4gr om grundvinkeln var 30gr. Är inte det väldigt lite? På de Bacho-järn jag har så verkar det skilja 5gr mellan grundvinkel och toppvinkel och så står det även i Gör Det Själv.
 
Nu har jag inte använt papper på glas speciellt mycket men när jag gjort det så har jag sprayat lim på glasskivan och sedan bara tryckt dit pappret. Det blir ett väldigt tunt lager lim som är jänmt fördelat. Jag har inte haft några problem med att få det plant, det är ungefär som att sätta på ett stort klistermärke. Det finns motsvarande lim som är icke-permanent också, då blir det ungefär som en post-it lapp men jag var osäker på hur det skulle tåla vatten så det har jag inte provat till detta.

När det gäller vinkeln så tror jag inte att träfibrerna bryr sig så mycket om några grader hit eller dit. Själva jobbet med att skära av fibrerna görs ju allra längst ut där framsidan och baksidan möts så att säga. Om jag förstått det rätt så lägger man en "micro-bevel" bara för att kunna bryna upp stålet snabbare mellan slipningarna. D.v.s. man behöver då inte bryna hela eggen utan bara lite grann längst ut. När sedan mikroeggen blir för brant efter att antal bryningar så är det dags att slipa om hela eggen.

Jag tror att du kan köra på standardvinkeln (25 grader) och sedan, om du vill, lägga på den mikroegg som jiggen ger. Själv har jag än så länge bara använt 25 graders vinkel utan någon mikroegg. Min tanke är att jag först skall lära mig att få det riktigt vasst. Nästa steg blir att känna ordentligt på hur stämjärnen uppträder i olika träslag och hur länge eggen håller. Först då tycker jag för egen del att det kan bli aktuellt att börja experimentera för att hitta den optimala vinkeln för respektive uppgift.

Vad som också är viktigt är att baksidan på stämjärnet är helt plan. Man brukar behöva börja med att bryna baksidan först så att denna blir helt plan. Även här kan du börja med papper på glas för att sedan gå över på stenen.
 
Ok, då ska jag testa att limma så får vi se.
Ang glasskiva så har jag en gammal bordskiva i glas som är 8-10mm tjock som jag tänkte använda, men den är 1*1,5m så jag tänkte kapa upp den i mindre bitar. Men frågan är hur man gör det, funkar det att bara ritsa den med en glasskärare och sen knäcka den som man gör med tunnare glas?

Sen hade jag tänkt använda ovannämnda vattenstenar till att slipa knivar på också för jag har en hel låda med slöa och hackiga knivar (typ. morakniv). Men frågan är då om man grovslipar knivar också på slippapper eller ska jag köpa en grövre sten, King har ju en 250 och 400 sten tex.
Jag har ingen slipmaskin eller bandputs att tillgå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.