Hej!

Har nyligen köpt ett hus med tillhörande gäststuga (13 kvm) som jag har blivit tvungen att renovera en aning. Jag ska försöka beskriva läget efter bästa förmåga.

Stugan har tidigare varit mindre (enligt gamla reglerna för friggebod) och haft en tillhörande trall på framsidan. För några år sedan har stugan byggts ut framåt ovanpå den befintliga trallen och under dörren valde man då fel sorts isolering vilket ledde till fuktskador inne i stugan.

När jag upptäckte detta rev jag ut golvspånet (som var limmat direkt på den gamla trallen) och jag sågade även bort den trall som inte var "under" de nya väggarna. Under trallen var det isolerat med 100 mm cellplast som endast satt i spänn mellan reglarna (120x45 mm), dessutom med ganska dålig passform så det var många springor på 1-2 cm, och under det ca 15 cm tomrum ner till marken (som består av jord).

Stugan är i övrigt vinterbonad (enligt uppgift) och den gamla delen ser riktigt fräsch och välgjord ut. Mina frågor är nu följande:

1. Räcker 100 mm cellplast som isolering i den här typen av stuga? Om inte hur kan jag isolera den bättre?

2. I och med att jag tog bort den gamla trallen är reglarna i den nya delen 20 mm lägre än i den gamla delen. Hur löser jag det på bästa sätt för att komma i nivå med golvspånet?
 
1. Cellplast som isolering för golv inomhus är svårt att få till(springor osv. är problemet). Det är mer anpassat till att ligga an mot kalla ytor samt gjutas in eller grävas ner. Satsa på vanlig isolering ull... Antar att det inte är cellplast i den gamla delen utan enbart i den nya ute delen som förut var trall ? Då var det befogat med cellplast men skall man isolera golv bra så får man köra med isolerings ull.. Annars så får du försöka täta alla springor med fogskum eller nått som är anpassat så att det blir tätt alt lägga cellplastskivorna omlott.

2. Nivålist för golvet ? alt. regla upp i nivå. lägga på 2cm på alla reglar.
 
1. Ok, det ska väl gå att göra. Hur får jag ullen att sitta kvar i facken? Spontant tänker jag mig att sätta en enkel form av list i nederkant på reglarna som ullen får vila på men då är ju ullen blottad neråt vilket jag är lite fundersam om det är bra med tanke på fukt. Jag kommer ju inte åt att sätt något skydd under ullen.

2. Ungefär vad jag tänkte på själv. Lägga 20 mm tjocka "reglar" ovanpå de befintliga och limma fast dem innan jag lägger golvspån ovanpå. En annan variant som jag funderade på är att lägga 2 lager av golvspån. Det skulle kanske till viss del motverka springorna i isoleringen också??? Lite tight bara eftersom spånskivan är 22 mm och då riskerar jag att få en höjdskillnad på golvspånet mot den gamla delen (2 mm kanske inte märks när man lägger foam och sedan laminatgolv eller?)
 
Ett sätt man brukar göra är att sätta lister längst ner på golvregklarna och sen lägga asfaltsboard alt. någon annan board som är styv och klarar lite fukt. Då får du tätt ner mot marken.. Sen på med isolering och då får du även till det med isoleringen om du har höjt reglarna med 2cm. Sen på med foam/lumppapp och skulle ha kört med furugolv, färdigbehandlat eller som man sedan behandlar med tex osmo hårdvax. Kör du med laminat så behövs spån.

Angående höjdskillnaden så brukar man alltid lägga en golv list mellan två olika golv. Skiljer det ett par mm så brukar det inte kännas. Brukar vara rätt vanligt så det finns även golvlister(nivålist) som hanterar det med. Kolla på golvavdelningen på bygghandeln så ser du. Här tex http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/tralist-innepanel/list-golv-sockel-massiv-ek

I princip så behöver du inte höja golvet om du inte känner att du behöver det.
 
Ok! Så här blev det

Jag spikade fast panelbitar under reglarna (95 x 21 mm) så de bildade ett stöd längst ner (jäkligt pilligt när det inte var så mycket utrymme under reglarna). Sen satte jag en kort tvärregel längst fram under väggen (mot den kvarvarande trallen) så det inte ska komma in väta i isoleringen den vägen. I denna "låda" la jag sedan asfaltsboard (tack för tipset) i figurssydda bitar som jag sedan kunde lägga isoleringen på. Sist men inte minst satta jag en bit panel (45x21 mm) uppe på reglarna för att sedan kunna lägga golvspånet i höjd med resten spångolvet i stugan.

Nu återstår egentligen bara att skruva/limma dit golvspånet så kan jag börja lägga golv i hela stugan sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.