Hej, har en innervägg i källaren bestående av tegel samt med ett lager puts på.
Tidigare var källaren inte dränerad, plattan saknade värme och det var väldigt rått och kallt.

Förra året grävde vi ur källaren och gjöt ny platta med isolering och värme, samt dränerade om och satta platonmatta på utsidan, huset står på toppen av en backe med ett rejält dike några meter bort så vi har det generellt väldigt torrt runtom och klimatet nu i källaren är väldigt torrt och fint.

I påskhelgen så tänkte jag putsa om den innerväggen, jag knackade bort all löst sittande puts, dammsög alla håligheter, vattnade väggen ordentligt samt slammade med putsbruk B, jag började sen tunnputsa med B-bruk och tyckte det fäste bra, när jag sen lite senare skulle riva av så började det låta ihåligt bakom samt att putsen släppte på sina ställen, jag kontrollerade på flera ställen och mycket riktigt så hade en stor del av putsen som satt fint innan jag började putsa på den nya putsen släppt.

Hur går jag nu tillväga?
Jag funderar på om jag ska hyra en betongfräs och fräsa bort all ny och gammal puts så att jag kommer ner till teglet överallt, sen köpa någon ordentlig primer, prima allt och sedan göra om slammning, putsning.

Jag har läst lite i efterhand om att man absolut inte ska använda något annat än kalkbruk när man ska putsa om en äldre tegelvägg som är murad med kalkbruk men hur stor roll kan det ha när 80% av kontaktytan är mot teglet och inte kalkbruksfogen?

Anledningen till att jag vill använda b-bruk är att jag har en massa säckar som vi köpte förra året och som går ut snart så det hade varit ekonomiskt att kunna använda dom till detta lite mindre projekt (som nu ter sig att bli ett större projekt..)
 
Om det är en hjärtvägg ska det inte vara något problem med b-bruk, värre mot yttervägg.Jag tror att du skulle kunna blanda i mer sand så blir bruket lite svagare. Jag har själv precis murat och putsat med b-bruk och tycker att det är ganska svårarbetat.
 
C Carl Johansson skrev:
Om det är en hjärtvägg ska det inte vara något problem med b-bruk, värre mot yttervägg.Jag tror att du skulle kunna blanda i mer sand så blir bruket lite svagare. Jag har själv precis murat och putsat med b-bruk och tycker att det är ganska svårarbetat.
Pratade med han som murat upp några eldstäder hos oss som sa att det går att slänga gipsbruk på hela men risken är då att det inte håller särskilt länge, han sa att bästa alternativet för att få det riktigt bra skulle vara att riva bort all puts så man kommer till teglet för att sen prima innan man putsar upp allt med b-bruk. så nu vet jag vad jag ska göra kommande kvällar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.