Har ni några tips på var man kan vända sig när man behöver tips och ideer gällande planering av vår tomt så och man inte missat något viktigt. Vi skall alltså finplanera till våren.
 
Varför inte gå med i en trädgårdsförening där du kan hitta mycket tips och kunskap. Trädgårdsamatörerna är den jag känner till bäst, titta här vart din närmaste förening finns. http://www.tradgardsamatorerna.nu/sta/krets
 
Vi vände oss till en trädgårdsdesigner som kom förbi och tittade på tomten och gick igenom våra önskemål och utifrån de så arbetade hon fram en lämplig stil och färgskala på trädgården tillsammans med oss. Sen fick vi en grovskiss på trädgården i 3D (Sketchup) med ett häfte med beskrivning av trädgårdens uppbyggnad (plantering, gångar, murar mm) med materialval, lämpliga buskar och blommor och tips på vad vi skulle tänka på vid plantering etc. Hon la ner några timmar på plats där vi diskuterade förutsättningarna och vi kom fram till vad vi ville ha och hon skissade lite och gav förslag på utförande. Sen fick vi 3D-modellen och häftet efter några veckor.

Totalt kostade det inte mer än ca 6000-7000:- vilket jag tycker var ett riktigt bra pris med tanke på vad vi fick ut av det och hon har dessutom ställt upp och diskuterat ritningen i efterhand. Vi bor i dalarna så tyvärr kan jag inte rekommendera något företag i Stockholm, men kolla upp vilka som finns i er omgivning om ni tycker det verkar vara ett intressant alternativ.
 
Det blir nog en designer, ska kontakta en som verkar intressant imorgon. Tack för infon, kan också vara bra att veta hur mycket någon annan betalat så man har något att jämföra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.