Hej,

Har en skänk som är lackad... förre ägaren har haft en kruka stående på den så det har blivit en kraftig fuktskada.

Hur "fixar" med denna skada bäst och enklast?

Kan tillägga att jag eventuellt tänkt måla om möbel...
 
  • IMG003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att skaffa en spruta med kanyl. I med snickerilim/vitlim i sprutan injicera lim i blåsorna. Lägg på ett papper och en tjock bit skiva över skadan och pressa ner blåsorna med tvingar eller dylikt. Ev hade jag blött upp blåsorna lite innan jag injicerar limmet.
När limmet torkat är det bara att slipa ner och ytbehandla.
 
Innan du limma så vore det bra om du kunde släta ut faneret först.

Ta en fuktig vetexduk och dutta på några kvadrat centimeter när faneret har blivit genomblött tar du och stryker över det blöta med ett strykjärn med lätt till hårt tryck använd kanten på strykjärnet för du vill inte lägga ned hela sulan på bordet för du kan mjuka upp limmet runt fuktskadan. Har du tur så när du använder strykjärnet så kan du både släta ut faneret och även återlimma det(då jag inte vet vad det är limmat med). Du märker om limmet hugger igen blåsan reser sig inte sluta då att stryka och fortsätt med att dra tex en hård träbit fram och tillbaka över området du strykt tills faneret svalnat du måste använda kanten på träbiten för du behöver ett hårt tryck. Skrapa med nageln så hör du om det sitter eller är löst.

Om det inte återlimmar så måste du använda dig av tex kanyl som verktygsgurun skrev. Försök att lossa bakstycket så att du kommer åt med tvingar för du måste ha ett ganska högt limmtryck.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Tack för tipsen, ska ge mig på denna nu när jag kommit hem från semestern.

Jag provar ditt tips Pär, annars får jag försöka med verktygsguruns taktik...

Men, OM det skiter sig.. dvs. att det inte blir bra, vad är alternativet? Ta bort faneren på det området, spackla och måla hela möbeln.. vilket vore synd... men bättre än inget. Tror ni det blir hållbart att spackla och måla? kanske klarlack på toppen?

Kommer säkert på någon mer fråga när jag börjat.

Åter igen, TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.