Håller på att installerar golvvärmegivare men av annat fabrikat mot reglercentralen, blir ganska osäker på hur det ska kopplas.
Kablage i en reglercentral för golvvärme med olika färgade trådar kopplade till terminaler och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nerifrån i centralen;
- : orange
Ej timer: grön
Z1: brun
Z2: blå

Interiör av reglercentral med märkta anslutningar och delvis inkopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rumsgivare;
Pil ut: ?
L2: ?
L2: ?
L1: ?
Timer: ?


Hjälp!
 
S
Fabrikat?
Beteckning?
 
Broschyr för Uponor golvärme med bild av termostater och leende person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för 24V regulator med streckkod, tekniska specifikationer och säkerhetscertifieringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Etikett med tekniska specifikationer för en 24V regulator, inklusive strömförbrukning och temperaturintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elritning med säkringsschema och symboler för elinstallation i fordon, orienterad åt fel håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tolkar det som att du då ska koppla mellan de två nedersta anslutningarna i respektive plint.
 
Orange på ”pil ut” och grön på L1 i rumsgivaren?
 
S
Jag tolkar termostatens schema som att den behöver 24V AC för att fungera, L1 och L2 och att pilutgången är den reglerande, alltså tre trådar erfordras. Vad ingångarna i reglercentralen ska ha framgår inte av schemat.
Har du koll på vad Uponors standardtermostat har för beteckning?
 
Har nu provat mig fram
”pil ut” : grön
L1 : orange

Detta läget tände lampan på rumsgivaren men termostaterna verkar dock helt döda.

Frågan är om det krävs 3 ledare för att få det att funka (som nån annan beskrev) men hur?
 
S
Efter lite googlande tror jag mig förstå hur det hänger ihop.
Uponors rumsgivare ansluts med 2 ledare med arbetsspänning 12VDC.
Din rumsgivare kräver minst 3 ledare och arbetsspänning 24VAC.
Rumsgivaren är alltså inte kompatibel med reglercentralen.
Den kan möjligen reglera ett styrdon separat från reglercentralen om den matas från egen transformator.
Det är vad jag tror, men jag kan ha fel.
 
Fan, uponors termostater visade sig dessutom inte passa min golvvärmefördelaren. Jag får nog skrota det här ihop-plocket och köpa kompatibla grejer.
Piss.
 
Men du ska tack för dina svar Stegatorparen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.