Hej.

Jag har en strömbrytare i hallen som ska kopplas in. Den har 2 vippor och går till 2 st lamputtag i vardagsrummet.

Jag har nu försökt alla kombinationer för att koppla in den men ej lyckats.

Det är 4 st kablar. 2 st bruna, en grå (ej strömförande) och en orange (strömförande) som ska kopplas in.

Se bifogad bild.

Det sitter även en annan strömbrytare (1 knapp) på andra sidan rummet som stänger av uttagen.

Kan någon hjälpa mig hur jag ska gå tillväga här? Strömbrytaren är ny.

Tack!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur kan strömbrytaren "gå till lamputtag" när den inte är inkopplad??
Vad visar dina bilder??
Det saknas vital information här, som t.ex ifall det satt en gammal strömbrytare där som du har kopplat loss, och ifall den fungerade som den skulle. Har du gjort fler omkopplingar?
Men svaret är egentligen enkelt - du tar helt enkelt reda på vilken funktion var o en av dina 4 ledare har, och kopplar sedan in dem korrekt i strömbrytaren. Det går inte att säga någonting utifrån vilka färger de har.
Men då du säger att det handlar om en trappkoppling så behöver du byta denna strömbrytare på bild för det är en kronomkopplare.
 
Man brukar inte koppla en trappkoppling så att en brytare bryter två lampor och sen ha två brytare som bryter var och en av dessa... det kan bli intressant... om du släcker ena dubbeltrappen och tänder dn andra. Vad ska då hända om du slår om den tredje brytaren? Ska den lampa somlyser slockna och den andra tändas?
 
Tack för snabb feedback! Mycket uppskattat.

Det satt en strömbrytare där tidigare som fungerar. Misstänker precis som du säger att det är en kron istället för trapp och att det är där problemet ligger. Jag ska åka och köpa en D-trapp imorgon och se om det fungerar bättre.

När jag mätte kablarna så verkar dom bruna vara fas. Den orangea misstänker jag är tändkabeln då den är strömförande. Den gråa vet jag ej vad den är.
 
Jag tror tanken är att man ska kunna släcka alla taklampor från andra delen av vardagsrummet utan att behöva gå bort till hallen. Den strömbrytaren med 1 vippa sitter precis vid sovrum.
 
so påpekats. Eftersom den ena lampan kan tändas/släckas från ytterligare en plats så har du en s.k trappkoppling. Då måste brytaren vara en s.k trappomkopplare. I ditt fall en "dubbeltrapp", eftersom du vill manövrera två olika lampor.

Jag tolkar det då som att den ena lampan skall manövreras från två ställen, men den andra bara från ett ställe?

Sedan behöver man veta var de olika trådarna går. Färgerna säger ingenting om detta. Så för att kunna koppla rätt så måste du öppna takdosan, den andre brytaren, och ev. om där finns någonkopplingsdosa på vägen, annars används ofta takdosan som kopplingsdosa samtidigt som den "bär" taklampan.

OM du råkar ha någon bild över hur det var kopplat i den tidigare brytaren så kan det hjälpa.

På bilden syns även en dimmer, om den också är med och styr denna lampa så kan det bli riktigt komplicerat.
 
Min tolkning av det ts skrev är:
Vid sovrummet sitter en enkel strömbrytare, där ska man kunna släcka ALLA taklampor.
Från den här brytaren ska man manövrera två taklampor.

Det känns som att nån tänkt fel där i så fall, eller så sitter det nån form av elektronisk brytare där ...
 
Joakim Johansson skrev:
Tack för snabb feedback! Mycket uppskattat.

Det satt en strömbrytare där tidigare som fungerar. Misstänker precis som du säger att det är en kron istället för trapp och att det är där problemet ligger. Jag ska åka och köpa en D-trapp imorgon och se om det fungerar bättre.

När jag mätte kablarna så verkar dom bruna vara fas. Den orangea misstänker jag är tändkabeln då den är strömförande. Den gråa vet jag ej vad den är.
En fungerande strömbrytare är en utmärkt utgångspunkt, för då kan du med tillräcklig säkerhet helt enkelt flytta över kopplingen till den nya strömbrytaren.

Det förutsätter dock att du kommer ihåg hur den gamla var inkopplad. Gör du inte det är du tyvärr torsk och måste börja rota i installationen för att ta reda på vad varje ledare har för funktion. Det finns tillfällen då man kan prova sig fram, men kan du redogöra för ifall detta är ett sådant?

Att någon ledare "verkar" mäta som fas duger inte. Det kan vara sant, och det kan vara falskt i form av en oansluten nolla.

Men detta löser vi om du börjar med att titta i dosor och rita upp ett kretsschema.
 
Ta ur dimmern och kolla hur det är kopplat i den dosan. Jag gissar att ledningsnätet ''hänger ihop'' mellan dosorna .
 
Nu har jag införskaffat en dubbeltrapp och försökte koppla in den efter vad jag kunde tyda skulle vara korrekt men det funkar fortfarande inte....

Jag har dessvärre inte någon bild på hur det var kopplar innan. Är jag helt rökt då och måste ringa en elektriker?? Känns som att det borde finnas några kombinationer jag kan testa? Skulle verkligen uppskatta er hjälp och expertis!

Tack!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad satt det för brytare här tidigare? Dina bilder i #1 visar olika kopplingar är det mellan olika försök med kronkopplaren (typ 5)?

I #1 bild två ser man att nolla och jord går vidare genom den dosan, det ökar sannolikheten för att gissa färger avsevärt. Med det i minne kan vi nästan säkert säga att brun är obruten fas och dessa två måste ligga hop vid nya inkopplingen annars bryts försörjningen till vad som nu matas vidare där.

Nu är det lite oklart vad du vill åstadkomma med brytarna men om det stämmer som du sa förut att det är spänning på grå och inget på orange skulle de kunna vara mellantrådar i en trappkoppling och då av den sk spartypen. Så om du öppnar och kollar färger i andra brytaren och även vid dimmern så kan vi kanske vara mer säkra på hur det hängt ihop. Men nästa fråga är hur du vill få det att fungera nu?

Så kolla upp detta och kom igen med vilken brytare som satt där och hur du vill få funktionen nu så kanske det klarnar.
 
Nu funkar det!! TUSEN TACK alla för hjälpen! Jag hade satt ena sladden fel. Efter mycket trixande blev det rätt tillslut. Se bifogade bilden.

Tack igen! Mycket uppskattat!!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra, men du har ju ingen nytta av ena halvan i dubbeltrappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.