Hej. Jag bor i en bostadsrätt och har köpt en bänkdiskmaskin (http://www.bosch-home.se/produkter/diskmaskiner/bänkdiskmaskiner/SKS50E16EU.html?source=browse) som jag har tänkt att borra hål i min rostfria diskbänk och koppla in under skåpet. Men eftersom jag inte har arbetat med vatten & avlopp tidigare har jag några frågor. Som jag förstått av mina efterforskningar (google) så har jag förberett för att ansluta en diskmaskin under diskbänken (se bifogad bild). Min kran har en avstängning men ingen vattenanslutning för bänkdiskmaskin.

Jag undrar hur man på bästa sätt borrar och ansluter diskmaskinen till avlopp och vatten samt el genom diskbänken? Gör man ett 5-10 cm hål och drar allt igenom eller finns det snyggare lösningar?
Sen om någon kan kasta ett getöga och bekräfta att min tanke är rätt när det gäller att kunna ansluta till vatten och avlopp!

Bänkdiskmaskinen ska stå till höger om kranen. Skåpet sträcker sig in i hörnet i köket och därför är kabeldragning väldigt enkelt.

OBS! Diskmaskinen ska stå uppe på diskbänken men kopplas in under diskbänken, tror jag var otydlig med rubriken!
 
  • vattenavlopp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kran.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Borra så litet hål som det går, alltså bara du får igenom slang/kabel på lämpligt ställe. Kanske bakom maskinen så det inte syns?

När du tar bort diskmaskinen kan du då sätta dit ett täcklock som smidigt och ganska snyggt täcker för hålet. Observera att täcklocket är 45mm i diameter. Så hålet måste då vara mindre...

Vatten och avlopp är precis som du tänkt dig! Du kan ev behöva en 20x15 bussning på vattnet om du har 3/4 (20) gänga på maskinen, och glöm inte att fästa upp avloppsslangen i ovankant på skåpet samt att få med en slangklämma på själva nippeln på vattenlåset!

Personligen skulle jag aldrig borra i diskbänken...
 
Okej. Tack för ett så snabbt svar. Hur skulle du göra om man inte ska borra i diskbänken?
 
Krilleman
Byt blandare (y)
 
Hmm, okey. Dra vatten dit och avlopp ner i hon. Går det att göra snyggt?
 
Beteendevetaren skrev:
Hmm, okey. Dra vatten dit och avlopp ner i hon. Går det att göra snyggt?
Dra vatten dit? Han skrev Byt blandare alltså till en blandare med diskmaskinsavstängning för bänkdiskmaskin. Avloppet kan du köra ner i vasken så slipper du gör hål.

Snyggt? nja...
 
Ja, vattnet måste komma någonstans ifrån och då skrev jag "dra" vattnet dit. Otydligt förstås. Menade att jag då skullr ta vattnet från en ny blandare med koppling till diskmaskinen. Men hur som, tror jag borrar. Blir snyggare och om jag säljer byter jag diskbänk helt enkelt. Litet kök så golvdiskmaskin är omöjligt.
 
Beteendevetaren skrev:
Ja, vattnet måste komma någonstans ifrån och då skrev jag "dra" vattnet dit. Otydligt förstås. Menade att jag då skullr ta vattnet från en ny blandare med koppling till diskmaskinen. Men hur som, tror jag borrar. Blir snyggare och om jag säljer byter jag diskbänk helt enkelt. Litet kök så golvdiskmaskin är omöjligt.
Också ett alternativ, kan de inte klaga på skivan sen ;)
 
Sant! Tack för all hjälp!
 
Y
Nu repeterar jag nog sånt som kan ha skrivits, för lat/trött att läsa allt. Men vill ändå skriva lite. ;)

Finns nya blandare med vattenanslutning på ovansidan diskbänk. Sen låta ligga avloppsröret ligga löst ner i en balja.
Fast även om man borrar ett hål, så finns det färdiga täckbrickor för dölja sånt sen ifall man tarbort maskinen så slipper man ha ångest över det vilket jag hade haft inför att borra hål i en dyr, fastmonterad, rostfri historia. =)
 
Yrrol skrev:
Nu repeterar jag nog sånt som kan ha skrivits, för lat/trött att läsa allt. Men vill ändå skriva lite. ;)

Finns nya blandare med vattenanslutning på ovansidan diskbänk. Sen låta ligga avloppsröret ligga löst ner i en balja.
Fast även om man borrar ett hål, så finns det färdiga täckbrickor för dölja sånt sen ifall man tarbort maskinen så slipper man ha ångest över det vilket jag hade haft inför att borra hål i en dyr, fastmonterad, rostfri historia. =)
Du har inte läst någonting mer än rubriken...
 
Y
sj6 skrev:
Du har inte läst någonting mer än rubriken...
Jo några av hans rader. Och ser att de andra redan har skrivit det jag skrev så jag ber om ursäkt. Tyvärr kan jag inte radera inlägget längre. Förlåt
 
S
finns koppling att sätta på kran med vred.
så att du har vanligt vatten. men du kan också vrida så att du får vatten till bänkdiskmaskin.
jag ska försöka leta upp en sån jag menar.
 
Yrrol skrev:
Jo några av hans rader. Och ser att de andra redan har skrivit det jag skrev så jag ber om ursäkt. Tyvärr kan jag inte radera inlägget längre. Förlåt
:p Du bara poängterade det som redan sagts? ;)
 
Krilleman
SBH skrev:
finns koppling att sätta på kran med vred.
så att du har vanligt vatten. men du kan också vrida så att du får vatten till bänkdiskmaskin.
jag ska försöka leta upp en sån jag menar.
OK, jag har bara sett denna typ. Men det har ju anslutningen för vatten under diskbänken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.