Hej

Jag håller på att sätta in ett nytt fönster i en tillbyggnad, men hur jag än försöker så blir det inte bra. Den vänstra fönsterbågen sitter perfekt, men det högra hänger snett, se bild.

Vit fönsterkarm med två bågar, den högra hänger snett trots korrekt mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ägnat timmar åt att montera och demontera fönsterkarmen så att den ska sitta perfekt. Den är nu helt i våg i nederkant, och alla vertikala delar av karmen är i lod. Har mätt både med vattenpass och laser. Har även kryssmätt och båda diagonalerna är lika på millimetern.

Vad kan felet vara? Eller är det så dålig tolerans så det inte går att få det bättre?
 
ser ut som fönstret ovankant skall en aning till vänster utifrån sett

har man fönster med dubbla bågar så ser man till att bottenstycket är i våg sen låter bågarna bestämma i sidled
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Har justerat karmen åt vänster upptill, och lite åt höger nedtill. Nu linjerar fönsterbågarna i nederkant, vilket de inte gjorde förut. Däremot är den ojämna glipan mellan mittstolpen och högra fönsterbågen fortfarande kvar:

Justert fönsterkarm med linjerade fönsterbågar men ojämn glipa vid mittstolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen är heller inte riktigt i lod längre. Kan man inte få allt perfekt samtidigt?
 
Buildgates Buildgates skrev:
Karmen är heller inte riktigt i lod längre. Kan man inte få allt perfekt samtidigt?
Nej inte alltid,
glipan vid mittstolpen ev kan du knäcka tillbaka vänster båge lite ,

jag har själv monterat massor av fönster under min karriär att man inte kan ha fönstret i lod och våg samtidigt är inget ovanligt samma med mitstolpen
 
Ok, då låter jag det vara som det är nu. Tack för värdefull hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.