Hej,

Håller på att byta ut en del äldre strömbrytare hemma men har gått bet på en, detta då jag inte lyckas identifiera vilken typ jag ska köpa?!

Har två lampor i hallen.
En dubbeltrapp som styr båda.
En trapp som styr en lampa.
Sen den tredje knappen styr samma lampa som den vanliga trappströmbrytare. Trodde det var en kors men inte fått till det.

någon som kan identifiera vilken Elko som sitter där idag?

Tack på förhand

//Anton
 
  • Närbild av öppen gammal strömbrytare med synlig kabeldragning och en hand som håller i den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en demonterad äldre strömbrytare med exponerade kablar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag misstänkte men, en fundering.

Finns det olika kors? Den som sitter där nu har en knapp men tar man bort knappen finns det två strömbrytare.

den nya jag köpt är en knapp, och finns inte två ”under”
 
Det är olika konstruktionslösningar.
 
Mikael_L
Nej, det finns inte olika kors.
Att det är två "strömbrytare" där spelar ingen roll, antingen har en ingen funktion, eller så är de internt kopplade för att tillsammans bilda rätt funktion.

Den där serien med ELKO-brytare ser alla exakt likadana ut under tryckknappen/knapparna, oavsett funktion. På en enkeltrapp sitter det en "strömbrytare" som är helt utan funktion, och det känner man på att det inte är något klick när man manövrerar den.
Men på detta vis kunde ELKO förenkla tillverkningen något, t.ex. bara behöva två olika verktyg för att formspruta tryckknappar, som sen passar alla brytare i serien.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.