Har flyttat in i ett hus byggt -58.

Då vi fått en fuktskada i köket har vi fått riva upp golvet och vi planerar nu att renovera hela köket.

Under golvet hittar jag dock massa rör. Jag försöker klura ut vad som är vad men blir inte riktigt klok på det hela.

Prisolrören går bara till köket och är antagligen bytta när köket senast renoverades 2007. Bergvärmepumpen står bakom väggen rakt fram.

In till väggen till vänster går två smalare gröna rör (som går över till svart kulör efter kröken).

Till höger på bilden går två tjockare svarta rör. Betongen under dessa är även svart? Är detta gjutjärn? Vad är det svarta på betongen?

1 dm ovan markhöjd, i framkant av bilden sitter ytterligare ett grönt rör som även det övergår i svart? Varför byter rören kulör?

Finns det något smart sätt att klura ut vad det är för rör? Jag kan tyvärr inte följa rören till något vettigt ställe.
 
  • Gamla och nya rörledningar på betonggolv, vissa isolerade, andra rostiga, i en byggnadskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
De här rören gissar jag är stålrör/gjutjärn som har målats med asfalt (biutumen) för att inte rosta. Jag kan från bilden inte avgöra om är gjutjärnsavlopp, jag ser t ex inga muffar. Stämmer dimensionen så kan det vara det.

Vad kan man annars leda i dem om de är för smala för att vara gjutjärnsavlopp? Ja, tappvatten eller varmvarmvatten till radiatorer är väl de två uppenbara valen. De är tjocka (hur tjocka?) vilket kanske talar för självflödessystem för varmvatten. Har det stått en vedpanna i köket från början ellet var huset oljeeldat från start?

Närbild, strukturerad yta, möjligen en del av ett verktyg eller föremål, slitage, mörka nyanser, otydligt och ur fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga smalare rör ser ut som vanliga tappvatten eller värmerör.
 
Tack för svar.

Huset hade oljepanna från början.

Rören intill väggen till vänster är 26,5mm utvändigt. Kan dessa vara till radiatorerna?

Rören till höger är 48,5mm utvändigt. Om det svarta är bitumen så förklarar ju det iaf det svarta på golvet. I ursprungsritningarna för huset står att det skall finnas värmerör. Kan dessa tjockare rör vara dåtidens golvvärme? Jag tror inte de är i bruk idag.

Men vad är då det gröna 1/2" röret som går i framkant av bilden ca 1dm ovanför betongplattan?
 
B Briljander skrev:
Men vad är då det gröna 1/2" röret som går i framkant av bilden ca 1dm ovanför betongplattan?
Kan det vara kallvatten till en kran på ytterväggen?
 
Claes Sörmland
B Briljander skrev:
Rören till höger är 48,5mm utvändigt. Om det svarta är bitumen så förklarar ju det iaf det svarta på golvet. I ursprungsritningarna för huset står att det skall finnas värmerör. Kan dessa tjockare rör vara dåtidens golvvärme? Jag tror inte de är i bruk idag.
1,5-tums stålrör är ofta kring 48 mm i yttermått så min gissning är att de svarta är sådana rör. Gissningsvis är det rör för självstigning av varmvatten från oljepannan i källaren. Sådana rör var tjocka. Smalare rör kräver pump.
 
M
2 tums svarta stålrör var vanliga förr till oljetanken. Vill minnas att det var 2, en för påfyllning och en för avluftning när tanken fylldes.
Dom andra rören kan vara antingen vatten (varmt/kallt) eller radiatorrör. Gissningsvis är det ensamma gröna till ettrörs radiatorsystem och dom andra kall/varmvatten.

Mitt tips. Ta en skruvmejsel och sätt mot respektive rör och sätt änden dikt an mot örat samtidigt som nån öppnar vattenkranen. Då hör du vattnet strömma. Samma med cirkulationspumpen till värmen.

Man brukar höra ganska tydligt vatten som strömmar genom ventiler och rör.
 
Gröna rör är stålrör som användes för värmeledning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.