Silverfisk?
 
Akahigi
Larv med små spröt= pälsänger. Tror jag

Hata dem. Ta dit Anticimex. Eller vem som du nu har i din hemförsäkring.
 
Definitivt pälsänger och en larv. Säger som förra talaren ta dit Anticimex för det finns garanterat fler någonstans i huset. Du kommer för eller senare att upptäcka småhål i kläder, som framförallt har ullgarn/ulltråd i sig och det är inte skoj.
 
Akahigi
Kema alla eventuella finkläder du har hängande som du använt. De gillar kombinationen svett/ull. Lite ceder i garderoben är sjysst men effekten är mycket tveksam.

De är rätt mobila (snabba små larvjäklar) så det brukar bli sprayning av alla lister hela huset av anticimex.

Det du kan göra själv är att tvätta textil och dammsuga alla golvlister och hörn och vrår i garderober och liknande och genast slänga dammsugarpåsen. Varannan dag i en vecka...

Radar mot krypande insekter på alla golvlister hjälper om t ex anticimexskylt säger att de vill att du ska försöka självt först. Men ring för all del upp dem efter ett par veckor och säg att du inte blir av med dem, oavsett vad, så att de kommer och sprutar. Jobbigt att bli av med dem själv.

Om du har tillgång till en ångtvätt kan du ånga golvlister och i garderober ordentligt. De dör de av också.

Om du senare i år eller nästa år ser fula sega små skalbaggar som letar en väg ut ur huset så är du inte av med dem. De blir sådana när de är klara med att larva sig. De blir iaf inte fjärilar och det är rätt åt dem.

Frysa kläder/annat en vecka funkar också för att döda dem om det är kallt i frysen, men om kläderna är använda är de fortfarande väldigt aptitliga för ängrarna.
 
Kapar denna tråden, är detta en husbock?
ca 7-8mm lång, vi har hittat 3-4 stycken i ena badrummet nu i vinter IMG_3142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker inte det liknar det nej.
 
Är det inte väldigt likt en kackerlacka?

Har ni varit utomlands, Thailand eller Afrika?

Kackerlacka_fril_120.jpg
 
KnockOnWood skrev:
Är det inte väldigt likt en kackerlacka?

Har ni varit utomlands, Thailand eller Afrika?

[bild]
Jag var lite rädd för det i början men eftersom vi inte varit utomlands på länge så räknade jag bort det, efter lite mer efterforskning så lutar det åt grankottskinnbagge, nu är bara frågan var de kommer ifrån och om det kan innebära något problem? Min gissning är att de kommit in med veden
 
Din gissning låter som trolig. Har vid några tillfällen fått med det i torrved, men då var det Blåhjon och när man tog av barken såg man spåren samt att man kunde höra hur de gnagde sig fram inne i vedklabbarna. Men ofarliga för huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.