Hjälper Min svåger att försöka identifiera material på ingående vattenledning, främst att försäkra att det inte är galvaniserat stål. Om så, följer en otroligt kostsam arbete.

Allt jag har är dessa små videos. Han säger att det inte känns som metall, så min gissning är att det är plast (PEM-slang).

Vad tror ni?
 
  • Svart vattenledning i närbild, möjligen av plast (PEM-slang), omgiven av brunt isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Prova med magnet om det är stål så dras magneten mot röret
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
PEM
Stål är hårt, PEM är mjukt.
Skrapa med en kniv så märker man att det blir svarta spån.
 
Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Ser ju ut att sitta en klämringskoppling där, så då är det sannolikt PEM. 32mm är ju vanligt om det är hyfsat modernt.
Hade det varit järnrör så borde det sitta en vanlig gängad koppling där.

Men med en kniv är det som sagt rätt lätt att känna skillnad på PEM eller järn..
 
  • Gilla
Ruffeboy
  • Laddar…
wildeside
Tänker man till så räcker det egentligen att knacka på röret med tex en skruvmejsel så hör man skillnad mellan metall o plast om man inte är gravt hörselskadad😀
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tänker man till så räcker det egentligen att knacka på röret med tex en skruvmejsel så hör man skillnad mellan metall o plast om man inte är gravt hörselskadad😀
Jag är hörselskadad, men har inga problem att höra skillnaden!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
I Ivlabo skrev:
Jag är hörselskadad, men har inga problem att höra skillnaden!
Glömde du läsa ordet gravt???😉
 
  • Haha
  • Gilla
Ivlabo och 2 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Ser ju ut att sitta en klämringskoppling där, så då är det sannolikt PEM. 32mm är ju vanligt om det är hyfsat modernt.
Hade det varit järnrör så borde det sitta en vanlig gängad koppling där.

Men med en kniv är det som sagt rätt lätt att känna skillnad på PEM eller järn..
Det är em PEL-slang med Beluco-koppling.
PEM-slang är en nyare variant. En 10 kg:s PEL-slang har mycket tjockare gods än en PEM-slang.
 
Tack för alla svar, uppskatta mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.