Någon som har koll på vilken tillverkare denna blandare kommer ifrån? Jag hittar ingen logotype på den. Köket genomgick en renovering 2005 av den förra ägaren och jag misstänker att blandaren köptes då. Det mesta de använt i huset är kvalitetsgrejer så jag gissar att det är någon av de välkända tillverkarna. Blandaren har börjat läcka så jag misstänker att det behövs nya packningar. Dels droppar det från "pipen" när kranen är avstängd, men endast om den är vriden till varmläget, inte i det kalla läget. Det har också börjat läcka i skarven mellan översta delen (där handtaget är) och delen under, när man har kranen påslagen i kalla läget. Tips på vilka delar/packningar jag kan tänkas behöva byta mottages också varmt.
 
  • Kromad köksblandare utan synlig logotyp installerad över diskho, med fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som MORA men vet inte vad just den modellen på pipen heter.
 
J Josth skrev:
Tycker det ser ut som MORA men vet inte vad just den modellen på pipen heter.
Tackar! All sorts vägledning är av glädje, då jag kan skicka frågan vidare till tillverkaren i så fall.

Edit:
Blandaren är väldigt snarlik "Mora Temp ESS High Lux"! Tack för tips! :D
 
Redigerat:
Garanterat en Mora.
 
 
  • Gilla
Lussebulle
  • Laddar…
T tergo skrev:
[media]
Tackar! :) Kolv och insats är inhandlade!
 
K d00m skrev:
Tackar! :) Kolv och insats är inhandlade!
han som gjort filmen får ha lite beröm, väldigt detaljerade instruktioner
 
Redigerat:
T tergo skrev:
han som gjort filmen får ha lite beröm, väldig detaljerade instruktioner
Kikade på den nu när jag åt lunch, jisses så pedagogiskt, med beröm godkänt!
 
Maila den via fm mattsson support då får du skisser och nummer på delar, dom är mora numera.
Man brukar få svar snabbt ibland går det på en kvart.
https://www.fmmattsson.com/sv/kontakt/
 
Byt även länkade packningar ifall det läcker nånstans enligt grön markering.
När du skruvat bort mutter enligt video trycker du in liten plastspärr som ja markerat på bild och drar komplett pip uppåt. Packning i två-pack, byt båda. Ta bort gamla, torka rent och sätt dit nya. Smörj gärna med klick typ armaturfett och återmontera.

https://www.vvsochbad.se/Reservdela...tpackning-till-koeksblandare-2-ST-309725.html
 
  • Kökskran med gröna och orange markeringar där packningar ska bytas och plastspärren för att dra ut pipen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Andy78 skrev:
Maila den via fm mattsson support då får du skisser och nummer på delar, dom är mora numera.
Man brukar få svar snabbt ibland går det på en kvart.
[länk]
Jag hittade delarna via Mora Armaturs hemsida, så det löste sig finfint!
 
Z Zanderr94 skrev:
Byt även länkade packningar ifall det läcker nånstans enligt grön markering.
När du skruvat bort mutter enligt video trycker du in liten plastspärr som ja markerat på bild och drar komplett pip uppåt. Packning i två-pack, byt båda. Ta bort gamla, torka rent och sätt dit nya. Smörj gärna med klick typ armaturfett och återmontera.

[länk]
Jag bytte kolv och ventilhylsa i helgen som var, till det som var i ESS 020-satsen och det löste problemet. Tack för tydligt tips!
 
Nu går den 10-15år till :)
 
A Andy78 skrev:
Nu går den 10-15år till :)
:)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.