Jag behöver lite tips om var jag kan hitta bra sågklingor i dimension 254mm diameter 25,4mm hål. Både klyv klinga och en för lite finare kapning. Sågklingorna skall användas i en bordssåg om det har någon betydelse.

Alla tips mottages tacksamt
 
Tjenixen A!

Kolla på http://www.toolbox.se, eller kolla på nätbutiker i UK, exempelvis Axminster.

Ha det gott!

/Matthias
 
Tjenna M

Hade precis kollar in bägge sidorna och utbudet just med 254mm/25.4 är ju inte överdrivet stort. Har inte hittat någon än.

Är det någon som har koll på om en reduceringshylsa till sågklingor måste vara samma tjocklek som klingan eller funkar det med tunnare material i hylsan?? Har nämligen hittat hylsor som är 2mm tjocka, men dom flesta klingor ligger på 2,4-3,3 mm tjocka.
 
Jag har för mig att det finns många tjocklekar att välja på så man kan kombinera ihop till rätt tjocklek, men det borde å andra sidan vara bitarna som klämmer åt kring klingan som tar upp den mesta kraften.
 
Palms Industrisliperi på Sallerupsvägen i Malmö. De kan ordna det mesta.
 
Skaffa adapterringar 25,4mm->30mm och beställ dig en dröse CMT-klingor från Axminster. De är extremt trevliga, framför allt till Axminsters rabatterade pris!
 
Tack för alla tips. Nu återstår bara det svåraste, att välja vilka klingor det blir. Det blir iaf en klyvklinga 20-30 tänder och sen en för lite finare sågning. 60-80 tänder.

Har ni några erfarenheter vad gäller dewalts sågklingor gentemot CMT´s klingor. Priserna är likvärdiga, så hur är kvaliten???
 
Jag har en 40T CMT-klinga som jag tycker fungerar väldigt bra till klyvning och kapning av skivmaterial. Ska det kapas DeLuxe åker CMT 60T på men man kommer väldigt bra med 40T. Klyva furu upp till 50mm är inga problem utan att sågen får jobba ihjäl sig.
 
Det säger kanske inte så mycket vad jag tror men men efter rekommendationer här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...697-behov-av-80t-klinga-till-10-bordssag.html
och endel prisjämförande och funderande så har jag just i dag blivit färdig att trycka på orderknappen hos Axminster. Det blev CMT 24T, 40T och 60T.

Det skall bli intressant att se hur speciellt 24T klingan står sig mot Bosch universalklingan vid klyvning av reglar för vändlimmning. Blir det inte fint nog för limmning så lär väl 40T klingan klara det galant.

Får väl se om de håller vad ni lovar. ;)
 
Redigerat:
Uppar denna tråd lite...

Det visade sig att där redan satt en reduceringsring från 30 till 25,4mm på sågen så min nya klinga till Bosch kap ger sågen passade ju fint. Det är en original Bosch 60T tror jag det är som ger jätte fina snitt och fungerar riktigt bra även i bordssågen. Tycker dock den känns tunn och kan nog vid lite tyngre körning ha en tendens att vika sig eller flexa lite. Upplever det ibland att snittet inte blir helt perfekt.

Vad kör ni med för tjocklek till era bordsågar?
 
3,2mm men det är rätt tjockt i exempelvis en GTS10:a. Fungerar men det känns som en så pass "klen" såg kanske får jobba onödigt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.