Hej forumet!

Jag tänker byta ut samtliga mina elementermostater mot nya, elektroniska. Mina nuvarande har Honeywells Minor termostater med M28x1,5 (tror jag) samt äldre Danfoss. De nya elektriska kräver M30x1,5.

Jag har försökt att köpa adaptrar som gjorde att jag kunde montera M30 på den gamla men då blev den lilla "pinnen" (heter det ventilkägla?) för kort.

Alternativet är att köpa adaptrar OCH nya utbytesinsatser som har längre pinne (om det ens finns?) ELLER helt sonika bara byta hela radiatorventilen mot en ny med M30. Radiatorventilerna är dessutom rätt gamla och en del "pinnar" sitter fast och rör sig inte så obehindrat så det kanske är dags ändå.

Vad behöver jag för ventilhus? Jag kommer att byta termostater på samtliga element eftersom jag ändå måste tömma hela systemet på vatten.

Ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Honeywells Minor med termostat
IMG_0669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Honeywells Minor utan termostat
Danfoss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Danafoss med termostat
Danafoss utan ventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jättestort tack för hjälpen på förhand! Har redan gjort en sväng på lokala järnaffär och trots specialbeställda grejer så blev det ändå fel mått o.dyl.
 
Krilleman
Byt termostatventilerna så du får enhetliga för god funktion beroende på leverantör av elektronisk reglering! (Mitt tycke) :)
 
krilleman_215 skrev:
Byt termostatventilerna så du får enhetliga för god funktion beroende på leverantör av elektronisk reglering! (Mitt tycke) :)
Ja, det är det jag försöker göra. Jag vill skaffa nya ventilhus så jag kan använda samma typ av elektrisk termostat i hela huset.

Jag har dock två olika typer av radiatorer i huset, se bilderna ovan. Jag behöver därför veta vilka två sorters ventilhus (med M30 för själva termostaten) jag ska köpa.
 
Krilleman
Själva termostatventilerna är ju lätt att byta.

ca 17mm = Dimension 10 (3/8")
ca 21mm = Dimension 15 (1/2")
ca 27mm = Dimension 20 (3/4")

Köp tillverkare beroende på vad din tilltänkta elektronisk termostat passar på.
 
Hallå alla proffsare! Är det någon som känner igen denna modell?

Räcker det med att ta en utbytesinsats med rätt utvändig gänga eller är det mer som måste vara samma? Går det veta utan att lossa packboxen och mäta?
 
  • Närbild på en ventil och packbox med tumstock för att mäta gängstorleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorkoppel med utvändig gänga på element i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser termostathusen ut? Gängdiameter på ventilen för termostathuset?
 
J Josth skrev:
Hur ser termostathusen ut? Gängdiameter på ventilen för termostathuset?

Om jag förstår svaret rätt så var det det som var min fundering, om det är en standardmodell, eller om jag borde skruva ut ventilhuset och mäta utv. gänga och sedan bara köpa en utbytessats med samma mått, eller är det något annat jag borde tänka på?

Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.