Hej,

Jag är i fasen att familjen ska köpa sitt första hus och tittar runt och finner att de flesta objekt har någon sorts riskkonstruktioner eller andra "fel".

Nu tittar jag på ett hus med följande protokoll:

http://pics.objektdata.se/_media_/26932/SFDFB9F2311B0AE46BD96B447E324008514.pdf

Mina varningsklockor ringer på:

1.) WC nedre plan. Våtutrymmet har äldre tätskikt/ ytskikt.
Det förekommer sprickbildning i klinkergolvet. Duschblandaren är lös.

Här räknar vi med att göra om badrummet ganska snart, Evcentuellt en duschkabin temporärt.

2.) WC övre plan. Klinkers på träbjälklag. Det förekommer bakfall på golvet.
Rörgenomföringar i våtzonen bakom badkar.

Detta med klinkers på träbjälklag, hur illa är det? Bakfall är naturligtvis inte bra det heller. Men det kan man kanske leva med om det inte är för illa...

3.) Vind. Lokala partier missfärgningar noterades på underlagstaket. Vid
besiktningen noterades att underlagstaket (masonit) fattas där
tillbygganden börjar (skarven på taket). Vid besiktningen noterades
även att underlagstaket är något skadat på en del ställen

Hur ska man tänka kring detta?

I övrigt, vad säger den samlade expertisen?
 
Nu är jag ingen expert men jag kan bidra med mina åsikter.

1. Jag skulle försöka få göra en djupare inspektion för att se om det finns fukt och/eller mögel. Om det finns kan det bli en stor renovering.

2. Inte så farligt i allmänhet skulle jag säga. Man ska inte ha klinkers på träbjälklag eftersom trä är ett levande material och då kan fogarna på klinkersen spricka. Håller du bara koll och reparerar eventuella sprickor omedelbart ska det inte vara större bekymmer. Angående bakfall så är det inte bra, men det kan man leva med anser jag.

3. Det låter inte helt bra. Gör en djupare analys på vinden för att bilda en bättre uppfattning, t.ex. om yttertaket läcker et.c.

Svårt att säga så mycket med bara ett besiktningsprotokoll tyvärr :(
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tack,

detta är ju säljarens besiktning så min besiktningsman vid ett eventuellt köp kommer ju grotta ner sig ordentligt.

AntonBe skrev:
Nu är jag ingen expert men jag kan bidra med mina åsikter.

1. Jag skulle försöka få göra en djupare inspektion för att se om det finns fukt och/eller mögel. Om det finns kan det bli en stor renovering.

2. Inte så farligt i allmänhet skulle jag säga. Man ska inte ha klinkers på träbjälklag eftersom trä är ett levande material och då kan fogarna på klinkersen spricka. Håller du bara koll och reparerar eventuella sprickor omedelbart ska det inte vara större bekymmer. Angående bakfall så är det inte bra, men det kan man leva med anser jag.

3. Det låter inte helt bra. Gör en djupare analys på vinden för att bilda en bättre uppfattning, t.ex. om yttertaket läcker et.c.

Svårt att säga så mycket med bara ett besiktningsprotokoll tyvärr :(
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
PurreP skrev:
Tack,

detta är ju säljarens besiktning så min besiktningsman vid ett eventuellt köp kommer ju grotta ner sig ordentligt.
Om du gör en vanlig överlåtelsebesiktning så kommer "din" besiktningsman att göra samma undersökning som säljarens. Du måste beställa någon form av utökad besiktning.
 
AntonBe skrev:
2. Inte så farligt i allmänhet skulle jag säga. Man ska inte ha klinkers på träbjälklag eftersom trä är ett levande material och då kan fogarna på klinkersen spricka. Håller du bara koll och reparerar eventuella sprickor omedelbart ska det inte vara större bekymmer. Angående bakfall så är det inte bra, men det kan man leva med anser jag.
Skojar du med oss?
 
injonil skrev:
Skojar du med oss?
Som sagt är jag ingen expert.
 
Tänk vad mycket problem vi skulle slippa om man slutade med dessa kakel- och klinkerklädda väggar och golv i våtrummen i trähus.

Plastmattor är helt täta (och mycket billigare), men ändå vill nästan ingen ha dem. Varför?
 
KnockOnWood skrev:
Tänk vad mycket problem vi skulle slippa om man slutade med dessa kakel- och klinkerklädda väggar och golv i våtrummen i trähus.

Plastmattor är helt täta (och mycket billigare), men ändå vill nästan ingen ha dem. Varför?
Håller med!
Nu för tiden finns det riktigt snygga mattor dessutom.
 
På besiktningsprotokollet stå väl bara några punkter som inte är så allvarliga egentligen, men vad är det för ålder på huset, badrum och wc är kanske original och har ändå fallit för åldern. Men du skall givetvis skaffa en egen besiktningsman med goda referenser. Taket tex. att det inte syns något på utsidan är ju bra, men det viktigaste är hur det ser ut på insidan. Badrummet där skall man mäta ev fukthalt i golv och vägg från baksidan och undersidan. För inne i badrummet kommer det att indikera fukt eftersom det är där den skall vara, om man använt bad/dusch dom senast 3-4 veckorna. Men det verkar som att dom är helt slut och bör göras om. Fönstren är 20 ås står det, man kan byta glaskassetterna om resten av fönstren är OK. Golvkonstruktionen är som sagt en träkonstruktion på betongplatta och bör då kontrolleras noga angående fukt,det behöver inte vara problem men det är vanligt att det är så men det beror till stor del på omgivning och dränering. Det står om växter nära fasad då är det förmodligen läge att dränera om hela huset och göra på rätt sätt enligt anvisningar från materialleverantören.
 
Angående klinker på träkonstruktion gör man bara enligt regelverket och materialtillverkarnas specar är det inga problem.Men en matta på golven är att föredra och dom är riktigt fina nuförtiden.
 
Att man har klinkers på träbjälklag är inget problem eller fel. Det som kan tyckas vara ett problem med det är att OM tätskiktet som ligger under klinkers/kakel monteras på ett felaktigt sätt, eller om någon annan av de regler som finns för utförande inte följs. Då blir konsekvenserna lite värre i ett hus med träbjälklag, än i ex. ett betonghus.

Men de allra flesta badrum i trähus fungerar ju trots allt klanderfritt i massor med år.

Det som ev. är ett problem med det som skrivs i protokollet är bakfallet. Det är ett formellt regelbrott. Men ett ganska vanligt fel.

Nu finns det ju bakfall och bakfall. De mer extrema jag sett, där närmast forsar vatten som hamnar på golvet iväg och lägger sig i en djup pöl 1 - 2 m från golvbrunnen, pölen kanske är 3 -10mm djup.

Mera vanligt är bakfall där vatten inte rinner mot brunnen som det skall, utan det stannar i ett område nära duschplatsen, och "pölen" blir kanske 1 - 2mm djup, lite mer än den normala ytspänningen som får vattendroppar att ligga och torka istället för att rinna mot brunnen.

De här mindre bakfallen är ofta inte bakfall nere i tätskiktet under plattorna, utan bara att klinkerplattorna inte blivit helt jämnt satta. Då är det inget tekniskt problem, men kan vara irriterande.

De grövre fallen är oftast ingen fara heller. Men OM det finns en skarv i tätskiktsfolien just under pölen, och OM det finns en liiten läcka i skarven (som det inte finns om den är rätt utförd). Då utsätter man läckan för ett vattentryck som kan trycka ut vatten under golvet. Läckan kanske skulle läcka ut 2ml vatten per dusch som absorberas av bjälklaget och dunstar utan problem. men med trycket från pölen så kanske det istället läcker ut 50 - 100ml vatten per dusch, som då kommer att ställa till med fuktskador i bjälklaget.

De grövre fallen visar också på ett annat problem, den som byggt badrummet har inte haft koll på hur man gör, eller fuskat/slarvat. och då bör man förvänta sig att det kan finnas fler fel som inte är lika lätta att upptäcka.
 
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tänk vad mycket problem vi skulle slippa om man slutade med dessa kakel- och klinkerklädda väggar och golv i våtrummen i trähus.

Plastmattor är helt täta (och mycket billigare), men ändå vill nästan ingen ha dem. Varför?
Plastmattor är fula :cool:
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Plastmattor är fula :cool:
Klinker är fula :cool: :cool:

;)
 
Vanbeasten skrev:
Plastmattor är fula :cool:
Klinkers är kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.