Hallå!

Vi har ledsnat på vår temporära bänkdiskmaskin och vill nu sätta in en temporär riktig diskmaskin.

Så jag skulle behöva lite tips från er vad jag behöver göra för förändringar vid avloppet och kallvattenledningen!

För vattnet skulle jag behöva någon koppling med avstängning, men det kanske är bättre att byta vår gamla blandare till en med riktig koppling för diskmaskin?

Och för avloppet behövs det bytas lite rördelar så att jag får påkopplingen för utkastet från diskmaskinen, men jag vet inte riktigt vad jag bör köpa för att få ihop det?

Bifogat finns bild på avlopp/vattenledning och vår nuvarande blandare som har koppling för bänkdiskmaskinen.

Tar tacksamt emot alla tips och ideér och tankar om hur ni skulle genomfört detta projekt!

Mvh
 
  • Köksho, kran, diskmedel och redskap, vardagliga föremål, diskbänk med kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenlås och avloppsrör under diskho, förvaringslådor och föremål, vit, grå färgschema, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
Standar enligt mig är att du byter blandaren till en vanlig med hög pip och diskmaskinsavstängning.

FM%20Mattsson%209000E%20II%20K%C3%B6ksblandare.jpg

Täckbricka som döljer dina befintliga hål i diskbänken. (Nytt centrerat hål måste göras)
Tackplatta.jpg
Nya kulventiler 16x10 från Vatette + stödhylsor 16x1.
400518273.jpg

Nytt vattenlås som passar på muttrarna upptill.
3249262b.jpg
Orange gummibussning i avloppet.
450113.jpg
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för att du tog dig tid att svara så utförligt! Det verkar ju rätt enkelt fixat nu när man vet vad man faktiskt behöver..

Bara att börja beställa prylar då!

Tack igen!
 
Krilleman
Fast nu ser jag att du har gjutjärn upp ur sparksockeln?!

Om det är så så mäter du innerdiametern och köper korrekt gummibussning därefter!
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Du menar avloppet alltså? Jag satte en magnet på det och den fastnade, så det är nog gjutjärn! Det var några år sedan vårat kök byggdes, haha!
 
Krilleman
A aforce skrev:
Bara att börja beställa prylar då!
Vilken internetbutik hade du tänkt handla ifrån?

Någon speciell som har i åtanke?

Jag kan hjälpa dig göra en inköpslista om du önskar det!
 
  • Gilla
aforce
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken internetbutik hade du tänkt handla ifrån?

Någon speciell som har i åtanke?

Jag kan hjälpa dig göra en inköpslista om du önskar det!
Har ingen direkt favorit, så det kvittar!

Men jag läste lite mer angående detta och bör man inte kunna använda en 16x15 förstoring och sedan en vanlig 15x15 kulventil med stödhylsa?

Jag gjorde en lista nedan, kommer det fungera?

Angående avloppet mätte jag lite igår och köpte exakt det du hade på bilderna på lokala Julabutiken och fick ihop det igår kväll! Det gick väldigt bra!
 
  • En varukorg med VVS-produkter och priser, med möjlighet att ändra antal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.