Hej,

jag har fått order av min bättre hälft att bygga en planteringsmur likt bilden nedan.

Muren skall vara cirka B x D x H (18m x 1m x 0,4m) och det skall planteras någon form av prydnadsträd i.

Några frågor:

jag gräver ur och fyller med bergkross för att sedan padda. Skall jag fylla med bergkross där träden sedan skall planteras? Alltså i mitten av muren.
Kan det då bli problem att plantera eftersom inte rötterna kan ta sig ner i jorden. Eller ska jag bara padda med bergkross där muren står?

muren skall vara två stenar hög. Räcker det med att mura eller behöver jag använda någon form av armeringsmatta?

//Orvar
 
  • Planteringsmur av ljusgrå sten med blommande växter och prydnadsträd framför ett hus och grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be din bättre hälft om en konstruktionsritning ;)

Kolla först upp exakt vilken typ av sten du vill använda och sedan den leverantörens anvisningar.
Jag tror inte att bergskross är den rätta benämningen, man brukar först ha makadam 8-16 och därefter stenmjöl 0-8.
 
Rektangulär grå betongsten med slät yta som diskuteras för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogad Sten skall användas. Blir inte 8-16 svårt att padda? Då tänker jag mer 0-18 som ett alternativ?

Ska jag även lägga makadam och padda mellan dom två murarna? Alltså där träden skall planteras?
 
maah maah skrev:
Be din bättre hälft om en konstruktionsritning ;)

Kolla först upp exakt vilken typ av sten du vill använda och sedan den leverantörens anvisningar.
Jag tror inte att bergskross är den rätta benämningen, man brukar först ha makadam 8-16 och därefter stenmjöl 0-8.
maah maah skrev:
Be din bättre hälft om en konstruktionsritning ;)

Kolla först upp exakt vilken typ av sten du vill använda och sedan den leverantörens anvisningar.
Jag tror inte att bergskross är den rätta benämningen, man brukar först ha makadam 8-16 och därefter stenmjöl 0-8.
Ritningar brukar vara en bristvara
 
BirgitS
O Orvar777 skrev:
Muren skall vara cirka B x D x H (18m x 1m x 0,4m) och det skall planteras någon form av prydnadsträd i.
40 cm djupt jordlager låter lite när det gäller träd och inte perenner eller låga buskar. Om det inte är frågan om väldigt små träd.

Ska den placeras vid tomtgränsen bör man tänka på att man då kommer att behöva stå på trottoaren för att komma åt att rensa ogräs när djupet är 1 m.
 
Jag skulle inte lägga kross under planteringen för det bryter jordens kappillärverkan och gör det torrare på sommaren och blötare på vintern, inte bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
40 cm djupt jordlager låter lite när det gäller träd och inte perenner eller låga buskar. Om det inte är frågan om väldigt små träd.

Ska den placeras vid tomtgränsen bör man tänka på att man då kommer att behöva stå på trottoaren för att komma åt att rensa ogräs när djupet är 1 m.
Hej,

tanken är att det skall vara små prydnadsträd i muren. Vi har sett någon i närheten som har gjort så.

Om vi inte lägger kross under borde det alltså funka?

Den kommer vara i tomtgräns mot gatan. Vi bor i ett villaområde där det inte kommer vara några problem att rensa ogräs från gatan.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag skulle inte lägga kross under planteringen för det bryter jordens kappillärverkan och gör det torrare på sommaren och blötare på vintern, inte bra.
okej tack för input!
Har ni tips på träd som skulle funka i en sådan mur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.