Hoppas att någon här kan tipsa om vad detta kan vara:)

P2070196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2070197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2070198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tätvuxet...Tror inte det kan vara från sverige. kanske något från regnskogen .
 
Jag tycker det ser ut som mahogny, men är förstås inte säker....
 
  • Gilla
Lambertanders
  • Laddar…
Det som mest ställer till det för mig är att det är så tungt liknar inte någon av de mahogny som jag stött på, nu finns det ju många olika sorter så det är inte omöjligt.
 
Det ser väldigt mycket ut som teak. Har en bit indonesisk teak i verkstan som är identisk med dom där bilderna. Finns några andra träslag också som ser ungefär likadana ut men de är ytterst ovanliga i sverige.
 
Teak har en mycket speciell doft. Det går inte att missa.
 
Jag har tyvärr defekt luktsinne:) Jag körde massor med exotiskt trä till grossister på åttiotalet och fick mycket strö och spillbitar, denna biten stack ut viktmässigt jämfört med allt annat. Biten jag har är ca.1240mm X 65mm X 45mm och väger 3650g.

Jag har släpat med denna under alla år och tänkte att jag skulle få klart för mig vad det är för något.
 
Valnöt kanske?
 
Cumaro heter det. 99% säker.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Det ser ut som Iroko, en typisk ersättare för teak.
 
I den där databasen är cumaro samma som brazilian teak, densiteten stämmer hyfsat med den, också hyfsat med andra teaksorter. Iroko har betydligt lägre densitet, 660kg/m3 jämfört med teakarna, cumaro och cesons bit som ligger runt 1000kg/m3.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ingen som tror på katalox?
 
Ola C skrev:
I den där databasen är cumaro samma som brazilian teak, densiteten stämmer hyfsat med den, också hyfsat med andra teaksorter. Iroko har betydligt lägre densitet, 660kg/m3 jämfört med teakarna, cumaro och cesons bit som ligger runt 1000kg/m3.
Vill bara flika in här att cumaro eller "brasilian teak" inte på något sätt är samma sak som det vi normalt menar när vi pratar om Teak. Helt andra egenskaper, framförallt när det kommer till rötbeständighet. Det som normalt avses med bara Teak är "Burmese Teak".

Much like the many names and knockoffs of Mahogany, the moniker “Teak” has been affixed and assigned to a number of different woods seeking acclaim. The usual procedure is to take a wood bearing any degree of resemblance to Teak and insert a geographical location in front of the name. For instance, Cumaru is sometimes referred to as Brazilian Teak, while Rhodesian Teak bears little botanical relation to real Teak—Tectona grandis. The name Burmese Teak, however, does refer to genuine Teak.
från http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/teak/
 
Hade några bitar cumaro

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.