Hej,

Hur skulle ni placera toalett/kommod och dusch i detta badrum? Bifogar bild på hur vi har ritat nu, men vet inte om det är den bästa lösningen!
 
  • Planritning över ett badrum på 6,5 m² med tydlig märkning och angränsande passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad är det runda i hörnet?
Är någon vägg en yttervägg eller lägenhetsavskiljande vägg?
Vad är det för rum på sidorna, utifall att man bör placera toaletten så att den hörs minst?
Ska det vara en vägghängd toalett med utanpåliggande låda för cisternen (du har ritat en vägghängd men ingen låda)?
 
Bifogar ny bild så ser du :) Det är en vägghängd toalett.

Planritning över en lägenhet som visar en vägghängd toalett i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det runda i hörnet?
Är någon vägg en yttervägg eller lägenhetsavskiljande vägg?
Vad är det för rum på sidorna, utifall att man bör placera toaletten så att den hörs minst?
Ska det vara en vägghängd toalett med utanpåliggande låda för cisternen (du har ritat en vägghängd men ingen låda)?
Bifogar ny bild så att du ser. Det är en vägg hängd toalett.

Planritning av en lägenhet som visar placeringen av en väggmonterad toalett i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
J Jhnaa skrev:
Hej,

Hur skulle ni placera toalett/kommod och dusch i detta badrum? Bifogar bild på hur vi har ritat nu, men vet inte om det är den bästa lösningen!
Undrar också vad det runda är? Lägg gärna upp tom skiss/bild i skala med mått och måtten på dusch, toalett, kommod och vad som gränsar till badrummet.
 
BirgitS
Med den placeringen lär man inte vilja göra väggen tunnare för att få plats med en cistern inne i väggen.

Jag funderar på om man kan använda det trånga hörnet för att få en stor och rymlig dusch med nischdörrar. I så fall bör väl toaletten och något högskåp få plats på högra väggen samt en kommod lite längre nedåt än vad du har ritat. Kommoden får nog vara mer 60 cm lång men å andra sidan får man då ett högskåp för förvaring.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med den placeringen lär man inte vilja göra väggen tunnare för att få plats med en cistern inne i väggen.

Jag funderar på om man kan använda det trånga hörnet för att få en stor och rymlig dusch med nischdörrar. I så fall bör väl toaletten och något högskåp få plats på högra väggen samt en kommod lite längre nedåt än vad du har ritat. Kommoden får nog vara mer 60 cm lång men å andra sidan får man då ett högskåp för förvaring.
Hur menar dumed nischdörrar?

Vad tror du om nåt sånt här annars?

Ritning av lägenhetslayout som visar vardagsrum, badrum, passage och hall med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tänkte så här:
Planritning av en lägenhet som visar badrummets placering i förhållande till dörren och övriga rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har personligen lite svårt för när toaletten är i den riktningen i förhållande till dörren, jag tycker det känns bakvänt att först gå förbi toaletten och sen backa för att sätta mig. Men det är ju bara en personlig känsla.

Tillägg:
Det förslaget har fördelen att det är lätt att göra en utbyggnad längs hela väggen för att rymma cisternen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänkte så här:
[bild]

Jag har personligen lite svårt för när toaletten är i den riktningen i förhållande till dörren, jag tycker det känns bakvänt att först gå förbi toaletten och sen backa för att sätta mig. Men det är ju bara en personlig känsla.

Tillägg:
Det förslaget har fördelen att det är lätt att göra en utbyggnad längs hela väggen för att rymma cisternen.
Tack! men vart tänkte du toalettstolen då?
 
BirgitS
T.ex. så här:
Ritning av badrum med markerade områden för toalett och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. så här:
[bild]
Mhm, men tänker att det det hörs mer utåt när man sitter på toa då, när man har toan mot väggen till köket. Men kanske inte är så? Haha! Men bra lösning där med duschen tycker jag.
 
BirgitS
Jämfört med mot garderoberna tror jag det också men jämfört med att ha den mot snedväggen som i ditt första förslag tror jag inte att det spelar någon roll. Går ju att kombinera mitt duschförslag med din toalett mot garderoberna också.

Nu har du i alla fall lite att fundera på :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jämfört med mot garderoberna tror jag det också men jämfört med att ha den mot snedväggen som i ditt första förslag tror jag inte att det spelar någon roll. Går ju att kombinera mitt duschförslag med din toalett mot garderoberna också.


Nu har du i alla fall lite att fundera på :)
Absolut! Jättetack för hjälpen. När jag ändå har dig här, vad tror du om detta badrum då?
 
  • Planritning av ett badrum på 6,2 kvadratmeter med dusch, handfat och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS
Det är alltid lite mer komplicerat med duschar som är nära en dörr, men det är ju svårt att undvika det när det är två dörrar och rätt litet i förhållande till det som ska få plats. Jag tror att det är en bra lösning som nog inte går att förbättra i någon större utsträckning.
 
J Jhnaa skrev:
Absolut! Jättetack för hjälpen. När jag ändå har dig här, vad tror du om detta badrum då?
Tack! :)

Min sambo trodde duschen skulle bli för trång med den förra lösningen (på det andra badrummet), lutar åt att vi kör så som vi ritat från början. Vad tror du?

Ritning av en våningsplanslayout med mått som visar vardagsrum, sovrum, badrum och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.