Hej alla!

Har hamnat i en lite obekväm sits och skulle behöva hjälp att bedöma min hantverkares arbetsinsats gällande golvläggning.

Lång historia kort så anlitade jag en hantverkare för att få golv och lite annat gjort i min lägenhet. Häromdagen kom hantverkaren för en sista gång och lade de sista kvartslisterna och berättade för mig hur jag kunde använda fogmassa på de glipor som fanns kvar, och jag tänkte att jag kunde såga till sista kvartslisterna själv.

Efter lite funderande insåg jag att jag inte alls begrep hur jag skulle kunna såga till kvartslisterna, så jag ringde en golvläggningsfirma i staden där jag bor och skickade med lite bilder. Min tanke var att de säkert satt på massa kunskap om hur man gör med lister.

De ringde sedermera upp och framförde då med tydlighet att arbetet var under all kritik och rådde mig vidare att inte betala för det.

Jag förstår att en stor golvläggarfirma som är vana att lägga fiskben i sekelskiftsvåningar i innerstaden kanske har lite andra standards än vad man kan förvänta sig av en vanlig "allt-i-allo"-hantverkare. Men ändå, nu i efterhand har jag förstått att golvet ska in under fodret (duh). Och det ser ju f-n inte bra ut.

Innan jag bestämmer mig för att ta upp detta med hantverkaren tänkte jag ändå försöka nyansera min bild genom att inhämta era åsikter. Vad tänker ni kring detta? Småfel man får räkna med att stå ut med eller allvarlig försummelse? Stort tack på förhand alla som tar sig tid att skriva en rad eller två! :)


11221828_10153654058470320_910508726505920581_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12036514_10153654057310320_2496617859079305941_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12049461_10153654057815320_8133654099277898702_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12065518_10153654057995320_5186975156957845592_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12074642_10153654058095320_5290824551140119169_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12088592_10153654057880320_788924023223739202_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12096133_10153654058235320_2169474640942721911_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12096547_10153654057600320_7403700846467143032_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12109209_10153654057525320_3777489819697168608_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12118857_10153654057440320_6619522769022856526_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser hemskt ut, skulle aldrig acceptera detta. Hur kan en person ta betalt för ett jobb som han ej behärskar det minsta om?

Skulle inte betala en krona innan han gjort om och gjort rätt.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Fodren kapas med fördel med en feinsåg eller motsvarande. Därefter läggs golvet under dessa. "Avslutssidan" av golvet får "backas" in för att få det på plats och det är inte alla i branschen som vare sig kan eller vill göra det........men då är man heller inte hantverkare.

Ser helt enkelt inte 100%igt ut.
 
nytt fint golv men med kass finish mot socklar och foder det känns inte 100
 
Normalt sett tar man bort golvlisterna samt sågar vägglisterna i nederkant med ett multiverktyg, ingen hantverkare med yrkesstolthet gör så där! Jag hade satt en kloss mellan golv/vägg lister, då ser det bättre ut iaf, dock ej godtagbart när man anlitat någon att göra det proffesionellt...se bild!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag instämmer med övriga talare i tråden. Dock ska man notera att detta med att sätta kvartslister är inte alls ovanligt nu för tiden när det läggs ett klick-golv, eller liknande på befintligt golv, och ytskiktet kommer högre än tidigare golv. Vi har så i vårat hus i i stort sett varje rum. Och på sätt och vis är jag tacksam för det, för det innebär att de gamla, 100 år gamla orginalgolvlisterna finns kvar, så jag kan återanvända dem allteftersom vi renoverar, och gör snyggt utan kvartslister ;)

Huruvida just den delen är ok eller inte beror lite på vad som är sagt från början. Men avsluten vid dörrarna som du visar är ju inte ok. Det bör vara tajtare och ska så klart vara kvartslister där också.
 
D
thomasx skrev:
Dock ska man notera att detta med att sätta kvartslister är inte alls ovanligt nu för tiden när det läggs ett klick-golv, eller liknande på befintligt golv, och ytskiktet kommer högre än tidigare golv.
Är det enbart vid renovering som man lägger in kvartslist? Jag har en massa golv (parkett) här som ser ut att vara original (bland annat för att det är bärande) och där ligger förutom målade fotlister även kvartslister i ek.
 
Enligt min åsikt så är de förb-e kvartstavarna en ful nödlösning! Ok om det kanske är en hyresrätt med högt slitage men om man tar sig jobbet att byta golv då tycker man fixar golvlister samtidigt.

På bilden som Marre666 visar så ser man en "skurkloss". För i tiden när man städade med en våt svabb så blev fodren skadade längst ner. För att slippa byta hela fodret så satte man denna kloss så räckte det att byta den.

Förresten skulle jag inte heller godtagit listningen i första inlägget!
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Är det enbart vid renovering som man lägger in kvartslist? Jag har en massa golv (parkett) här som ser ut att vara original (bland annat för att det är bärande) och där ligger förutom målade fotlister även kvartslister i ek.
Själva golvlisten är ju till för att täcka skarven mellan golv och vägg och sätts efter att man lagt golvet.. Kvarstlisten lägger man för att man är för lat för att göra om golvlisterna när man lägger om golvet. Har du kvartslister utanpå ordinarie golvläster kan du nog vara ganska säker på att golvet inte är original.

Självbärande parkettgolv är väl ett ganska nytt påfund. Utmärkande för parkettgolv är ju att det är korta stavar och de blir ju per definition inte självbärande. Utom som sagt i nya golv då som är någon form av laminat eller lamell.
 
Ja, jag instämmer också i att kvartsstavar är en ful nödlösning. Det är precis det det är. ;)
 
Då man valt att spara gamla golvlister, och täcka med kvartsstav, kunde det inte gjorts så mycket bättre. Det hade inte varit snyggt att avsluta med kvartsstaven precis innan varje dörrfoder. Det skulle blivit ett litet hål, där man övergick från kvartsstav till dörrfoder.
Det här är inte fråga om dåligt utfört jobb. Möjligtvis fel beslut att behålla gamla golvlister.
Hade hantverkaren gjort på annat sätt, hade också fakturan blivit en annan.

Det är lätt som lagom händig husägare att kritisera allt en hantverkare gör. En hantverkare har inte all tid att finslipa minsta golvbräda/detalj i timmar. Någonstans måste en gräns dras mellan noggrannhet och kostnad.
 
thomasx skrev:
Ja, jag instämmer också i att kvartsstavar är en ful nödlösning. Det är precis det det är. ;)
Klart att det är en ful nödlösning - Men det beror ju fortfarande på vad hantverkaren och TS kommit överens om. Byta man socklar så kanske man måste måla om, dessutom är ju originalsocklarna inte lika en nyare 12mm "standard" list så det blir till att jaga ersättare. Betongkåk = Svårt att montera om man inte har rätta grejerna och så vidare.

Men håller dock med om att resultatet helt klart kunde blivit bättre. Bilderna avslöjar att golvet ligger i olika riktningar (Mot och längs med dörröppningar) och det gör det väldigt svårt att lägga under alla foder. Med det sagt så skall ju inte ALLA se så illa ut. Tänker man till i läggningen så kan man ju undvika det på flera ställen och ta kompromissen på nått ställe med mjukfog eller kvartsstav om man inte avser att byta ut alla dörrfoder. Personligen tycker jag fogen ser bättre ut än kvarstad runt ett foder. Men där är vi tillbaka igen - Kostnad.

Snyggast blir det om man byter alla socklar samt alla foder med en sannolik målning av väggar och snickerier som följd som klart blir ett dyrare projekt. Sockelklossar är ju även det en lösning som nämndes tidigare i tråden - Nackdelen där är ju att man då kanske vill ha det i samtliga rum och genast går kostnaderna upp igen.
 
Redigerat:
AG A skrev:
Då man valt att spara gamla golvlister, och täcka med kvartsstav, kunde det inte gjorts så mycket bättre. Det hade inte varit snyggt att avsluta med kvartsstaven precis innan varje dörrfoder. Det skulle blivit ett litet hål, där man övergick från kvartsstav till dörrfoder.
Det här är inte fråga om dåligt utfört jobb. Möjligtvis fel beslut att behålla gamla golvlister.
Hade hantverkaren gjort på annat sätt, hade också fakturan blivit en annan.

Det är lätt som lagom händig husägare att kritisera allt en hantverkare gör. En hantverkare har inte all tid att finslipa minsta golvbräda/detalj i timmar. Någonstans måste en gräns dras mellan noggrannhet och kostnad.
Jo, detta kunde gjorts mycket snyggare med enkla medel och utan att det hade tagit någon extra tid i anspråk att tala om. Allts om krävs är lite yrkeskunnande. Det vet alla som lagt om ett golv. Att t.ex. såga tajtare mot väggen är en smal sak. Att fortsätta kvartslisterna och vinkla in mot dörramen är också en smal sak.

Men visst, sen finns det en del "hantverkare" av idag som tycker att detta är yrkesmannasmässigt. Tyvärr finns det alldeles för gott om sådana "hantverkare".
 
thomasx skrev:
Jo, detta kunde gjorts mycket snyggare med enkla medel och utan att det hade tagit någon extra tid i anspråk att tala om. Allts om krävs är lite yrkeskunnande. Det vet alla som lagt om ett golv. Att t.ex. såga tajtare mot väggen är en smal sak. Att fortsätta kvartslisterna och vinkla in mot dörramen är också en smal sak.

Men visst, sen finns det en del "hantverkare" av idag som tycker att detta är yrkesmannasmässigt. Tyvärr finns det alldeles för gott om sådana "hantverkare".
Klart att det går att göra snyggare - Vissa urspårningar är ju löjligt stora. Och självklart med enkla medel, en passare med en blyertspenna till exempel och ett figurblad till sticken samt lite känsla och simpel "know-how" så skulle det se klart bättre ut.

Ett annat tips är att såga till tröskellisten med ett metallblad i sticken så att det går hela vägen ut till fodret och på så vis gömma den gluggen.
 
Redigerat:
slacker skrev:
Klart att det går att göra snyggare - Vissa urspårningar är ju löjligt stora. Och självklart med enkla medel, en passare med en blyertspenna till exempel och ett figurblad till sticken samt lite känsla och simpel "know-how" så skulle det se klart bättre ut.

Ett annat tips är att såga till tröskellisten med ett metallblad i sticken så att det går hela vägen ut till fodret och på så vis gömma den gluggen.
Exaktemente :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.