Hej,
Bor i en bostadsrätt sedan ett halvår tillbaka och nyligen gjordes en ventilationsbesiktning av lägenheten. Kort efter fick vi veta att vår fläkt inte fick vara påkopplad till ventilationen utan endast en kolfilterfläkt är okej. (F-system) Fläkten kunde ändra läge till att släppa ut luften in i köket igen så det var lätt åtgärdat.

Men min fråga är vad jag ska göra med de ventilationsledningar som sitter bakom kryddhyllan. Enligt föreningens instruktioner får man inte "bygga igen, maskera ventilationsventilerna. Ventilationsventilerna, ventilationsdonen och ventilationskanalerna måste alltid och undantagslöst vara synliga och lättillgängliga"

Innebär detta att jag måste sätta in ett ventilationsdon i mitt kryddskåp eller kan jag helt enkelt bara tejpa igen röret. Se bilderna.


Ventilationsrör bakom kryddhylla i kök, synlig ände täckt av damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tomt vitmålat kryddskåp utan dörrar med synliga ventilationsrör bakom, placerat över köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Fotografi av ett dokument med text om regler för ventilation i bostadsrätter, närmare beskrivet om användning av fläktar och ventilationskanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av ett skriftligt inlägg om ventilationsregler i en bostadsrätt med fokus på texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda vettiga är att ta bort fläkten du har idag och sätta in en spiskåpa som är gjord just för central frånluft.
En sådan kåpa innehåller ingen fläkt utan bara ett spjäll och får anslutas på slangen bakom kryddhyllan.
Det är en sådan kåpa som har suttit där innan någon satte in fläkten du har idag.
Är det bra flöde i slangen?
 
Patrik Friberg skrev:
Det enda vettiga är att ta bort fläkten du har idag och sätta in en spiskåpa som är gjord just för central frånluft.
En sådan kåpa innehåller ingen fläkt utan bara ett spjäll och får anslutas på slangen bakom kryddhyllan.
Det är en sådan kåpa som har suttit där innan någon satte in fläkten du har idag.
Är det bra flöde i slangen?
Men att sätta en kolfilterfläkt som bara blåser ut luften i köket igen måste ju vara okej? Då kvarstår frågan om vad jag förväntas göra med slangen.

Känns trist att ha bara ha en kåpa, haft sådan i en tidigare lägenhet och den såg varken kul ut eller gjorde någon märkbar nytta.
Flödet är väl ok. Den säger ju fast ett pappersark iallafall :) Men något märkvärdigt drag är det inte.
 
BirgitS
Du får inte tejpa igen röret utan det är till för att säkerställa att lägenheten ventileras tillräckligt enligt reglerna. Vi har ett ventilationsdon ovanför överskåpet som innehåller en kolfilterfläkt. I vårt fall är takanslutningslisten så pass bred att donet ryms i den.
 
Okej, men om jag gör ett hål högst upp ovanför kryddskåpett (se andra bilden där det nu är en "knapp") och sätter ett ventilationsdon där och kopplar på förgreningen som idag är avstängd. (Syns vagt på den första bilden)
Är det en okej lösning?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
BirgitS
Det låter som att det är så det ser ut hos oss, men kolla att styrelsen godkänner lösningen innan du gör något.
 
Ja, du får ha en kolfilterfläkt som återför luften i köket, men en sådan lyckas sällan filtrera bort all lukt som uppstår.

Med spiskåpa forslas den osiga luften bort i stället för att renas och återföras.
Det fungerar mycket bra förutsatt att du har tillräckligt drag i den centrala frånluften.

Som BirgitS skriver så måste du om du behåller kolfilterfläkten även ansluta den befintliga slangen till ett åtkomligt don, och justera flödet på detta så att lägenhetens ventilation fungerar som det är tänkt.
 
Okej, tack för svaren! Då har jag ett par alternativ. Får se vad en spiskåpa kostar så får vi se om det är värt det eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.