Hej,

I och med nybyygnation på vår tomt har vi ett perfekt tillfälle att göra om gräsmattan som är en gammal sak från när vet jag. Den är full med mossa och maskroser och är ganska öjämn, gräset växer dock bra - jag tror det beror på att marken som består av mest sand med mindre stenar i passar bra. Tomten, eller gräsmattan sluttar något, och det är denna sluttningen som vi vill ta bort och höja hela gräsmattan och runda av med en mindre stödmur längst ner.

Min fråga är nu, när vi kommer lägga på nytt fyllnadsmaterial för att sedan runda av med matjord, ska man göra något med den underliggande gräsmattan. Ska den grävas ur eller "rivas upp" eller går det helt enkelt bara att hälla på den nya jorden?

Någon som har en bra idé?

Sunemangs
 
Hade samma problem för tre år sen. Vi grävde upp den eftersom vi ändå skulle ösa på med fyllnadsmassor och toppa med matjord. Annars är risken att du får en "skiktning" under massorna och lättare förskjutningar och sättningar. Ta dit en gubbe med en liten grävskopa så går hela jobbet fort.
 
Hej,

Men du faar daa inga problem med dom stora bitarna av den gamla gräsmattan?

Sunemangs
 
Vet inte vad du menar med "de stora bitarna". Gräver man upp en gammal gräsmatta blir det mest jord; själva gräsmattan är bara någon centimeter tjock och grävskopan styckar allt i småbitar av ren automatik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.