Hej!
Är väldigt okunnig i ämnet.
Jag har en kolonistuga med öppen spis och murad skorsten som jag skulle behöva börja elda i, den har dock inte eldats i på säkert 7 år. Hittade ett besiktningsprotokoll med följande utlåtande:

Röktrycksprovning och besiktning av öppen spis med tillhörande rökkanal.
Vid besiktningen var rökkanalen otät till angränsande kanal samt så uppmärksammades att imkanalen i köket går på samma kanal som öppna spisen.

Någon kunnig som skulle kunna förklara vad som menas med detta? Samt hur allvarligt det är, något som behöver åtgärdas innan jag börjar elda?
Är det något en inte allt för händig skulle kunna ordna? vad skulle det i så fall kosta på ett ungefär?

Många frågor :)

Skorstenshöjden är 2 meter, tegel.
I köket är det som en liten lucka, vet inte hur det ser ut bakom, är inget som används där i alla fall.

Jättetacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning
 
Imkanal innehåller matfett, jag skulle inte vilja ha en skorsten som delar pipa, det där e ju storbrandfara!
Jag hade separerat imkanalen och dragit den någon annan stans. sedan fixat skrostenen tät mot grannpipan. antingen dra om den med bruk, eller insatsrör. Elda inte i den!
 
Ring och prata med din sotarmästare, det är ändå sotarmästaren som ska godkänna den innan eldning så det är lika bra att få det fixat på det sätt som sotaren vill ha det på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.