Hilfe!

Jag måste montera bort en radiator som läcker. Köpte lock och försökte stänga av vattnet till radiatorerna. När jag lossar på röret så sprutar det fortfarande vatten. Nåja, det kanske finns vatten i systemet (elementet är i källaren).

Drar loss nippeln, loss med röret, tummen för, vatten överallt. Försöker få dit locket.

Men locket passar inte! Helvete! Behöver jag 15mm?! 10 verkar för litet och 12 finns inte. Finns det något annat sätt att korka igen?

Hjälp en stackars VVS-idiot. 😰

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vatette-mutter 12mm har 10 gänga. (för det ser ut som det är 12mm prisol)

Locket du köpt ska då passa.

Men dra inte åt det för hårt då det inte är plantätning för packning på klämringskopplingen.
 
Det står 12 på mutter så det var därför jag köpte ett 100 lock. Men, jag var precis nere och gjorde om hela processen och det går inte på. Helt omöjligt. Däremot så får jag ju tillbaks 12:an med prisolröret.
 
Krilleman
Åk till din lokala rörpulare och köp två nya 12mm klämringsmuttrar och två proppar. Då borde det garanterat passa.

Kan det vara fel på biltema-proppen?
 
Mycket riktigt fungerade det med mutter och propp. Tre vändor till stan och vad som känns som en kubikmeter vatten på golvet senare så är radiatorn bortplockad.

Varför är vattnet i elementen så svart och äckligt?

VVS är hemskt.

Tack för hjälpen!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
Att vattnet är svart beror på att det är "dött", dvs innehåller inget syre. Därtill kommer säkert diverse smuts och kanske lite rost.
 
M
Kul att du löste det även om det blev lite blött kaos i början!
Plocka loss rör i källarplan kan jag tänka mig alltid är krångligt då gravitationen säkert gärna hjälper till med att trycka ut vatten ovanifrån även om systemet är trycklöst.
 
Ett tips är att se till att cirkulationspumpen är avstängd och att stänga ventilerna på alla element.
 
  • Gilla
Wendigo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.