Hej.. Har köpt ett radhus i sutteräng och skulle behöva ta bort en vägg..
Vi har inte fått tillgång än och har inga ritningar tillgängliga förutom dessa jag hittade på kommunens arkiv..

Kan man utläsa om väggen är bärande genom att titta på dessa?

Har markerat väggen med en röd pil nere till vänster.. Väggen är hård när man knackar på den..

Tacksam för hjälp

Ritning av radhusplan med en röd pil som markerar en specifik vägg i sutteräng som kanske är bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av radhus i sutteräng med en röd pil som pekar på en potentiellt bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissningsvis är den inte bärande, men det kan man bara säga med säkerhet när man vet hur huseet är byggt. Typ av bjälklag mellan våningarna är en viktig aspekt. Byggnadsår är bra att känna till också. Det ser lite 70-talsaktigt ut.
 
  • Gilla
Frippi
  • Laddar…
Hur går takåsen, horisontellt på stora bilden?
Då skulle jag tro att kanske det jag rödmarkerat här kan ha en bärande funktion:
Ritning av ett hus där en balk struktur är rödmarkerad för att diskutera dess bärande funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OBS, jag är ingen expert på detta!
 
  • Gilla
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Gissningsvis är den inte bärande, men det kan man bara säga med säkerhet när man vet hur huseet är byggt. Typ av bjälklag mellan våningarna är en viktig aspekt. Byggnadsår är bra att känna till också. Det ser lite 70-talsaktigt ut.
Hej.. Jag har fått tag på ritning nu, av damen som säljer radhuset, men den är som den jag lade upp ungefär i första inlägget.. Huset är byggt 1982..

lägger upp bilden från pappersritningen också..

Pappersritning av ett radhus från 1982 som visar planlösningen inklusive sovrum, badrum och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur går takåsen, horisontellt på stora bilden?
Då skulle jag tro att kanske det jag rödmarkerat här kan ha en bärande funktion:
[bild]
OBS, jag är ingen expert på detta!
Hej!
Ja takåsen går som du trodde, horisontellt med bilden:)
 
Detta är på nedre planet i sutteräng-radhuset.. Glömde skriva det :lying:
 
Här är en bild till :thinking:



Arkitektritningar över byggnadssnitt och fasad med mått och utrymmesbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett mycket elegant hus! Det är bara att gratulera. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom till Sverige på 30-talet. Var länge kompanjon med professor Sten Samuelsson. Tillsammans ritade de bland annat Nya Ullevi i Göteborg och Malmö Stadion. Mellanväggarna på övervåningen är inte bärande eftersom takstolarna är av fackverkstyp. Hur det förhåller sig med bottenvåningen beror helt på hur bjälklaget mellan bv och öv är uppbyggt.Utan information om det gårdet inte att säga något säkert.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det ska väl mycket till att säga emot dig justus men ser det inte ut som att det inte finns någon förstärkning av grunden under just den väggen mot klk/bad/tvätt, till skillnad från den väggen som är mellan nedre hall och de två sovrummen till höger?

Förstärkningen jag syftar på syns på senaste bilden. Det är också ett rimligt ställe att förstärka på eftersom det är ungefär mitt på mellanbjälklaget. Frågan är väl hur det är gjort just ovan det intressanta sovrummet med vidhängande klk? Klaras det kanske av att ytterväggen är indragen där?
 
  • Gilla
Frippi
  • Laddar…
Det mesta talar för att väggen inte är bärande, inklusive bristen på sula under grunden. Men, jag avvaktar med slutomdömet tils jag fått se säkrare underlag.
 
  • Gilla
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett mycket elegant hus! Det är bara att gratulera. Fritz Jaeneke var en tysk arkitekt som kom till Sverige på 30-talet. Var länge kompanjon med professor Sten Samuelsson. Tillsammans ritade de bland annat Nya Ullevi i Göteborg och Malmö Stadion. Mellanväggarna på övervåningen är inte bärande eftersom takstolarna är av fackverkstyp. Hur det förhåller sig med bottenvåningen beror helt på hur bjälklaget mellan bv och öv är uppbyggt.Utan information om det gårdet inte att säga något säkert.
Tack för ditt svar.. Jag ska försöka få tag på konstruktionsritningar på byggkontoret imorgon :D(y)
 
Nu har jag fått tag på ritningarna.. Tyvärr för min del är den bärande :surprised:

Detaljerad arkitektonisk ritning visar sektioner och konstruktion av en byggnad med mått och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritning med märkningen "Brände inner vägg 160 st bjälke ägge-, kant av lättbetong".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ladda upp bilderna på nytt och se till att upplösningen inte försämras. I detta skick är de inte läsbara. När du fick dem från kommunen var de högupplösta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.