Kan någon bara titta på denna bild och säga om det korrekt eller inte?

Elektrisk golvvärme som ska läggas under våtrumsmatta.. Ska tillägga att det är fackman som gjort detta.
 
  • golvvärme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått lim till limpistol med i paketet när jag lagt kabel. Att fästa med tejp kan säkert gå men själv tycker jag att det känns "så där".
Värmekabeln är dragen under toalettstolen vilket förutsätter att du limmar den. Branchreglerna säger (om jag minns rätt) att man inte ska lägga golvvärme under toalett. Kan vara så att detta avser vattenburen golvvärme. Hur som så vill man inte fästa toalettstolen med skruv när du har kabeln där.
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
Krilleman
Ska du skruva fast toalettstolen så är detta förfarande direkt olämpligt. Men även fast du inte tänkt skruva stolen nu så brukar man inte lägga golvvärme där oavsett för att säkra upp för framtiden om någon får för sig att skruva. Jag skulle inte vilja ha golvvärme under WC:n oavsett!

Sen är ju frågan om man får flyta direkt på brädor? Ska det inta vara spån? Staffanstorparn eller Nino borde veta mer om det!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Brädorna kan oftast likställas med spån lite beroende på avstånd mellan bjälkarna men det ska med största sannolikhet armeras än om du bara ska ha plastmatta och sen ska golvvärmen fästats ovan nätet och inte med tejp för fan... den kommer ju släppa när flytspacklet hälls ut.
(Jag hade ju i alla fall armerat för att minimera sprickbildning.)
...och som redan nämnts... ALDRIG kabel under toalettstolen för risken att den bytas ut en dag och det väljs att skruva fast den. !!

Fackman ??? ...kyss mig i röva som vi säger i Skåne... ;) ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Min oro var alltså befogad.. Får ligga på dem idag - gör om gör rätt!
 
Jag håller i med tidigare skribenter och jag skulle själv använt nät dels för armeringen och dels för att kunna fästa värmekabeln med buntband och aldrig lagt kabel under WC stolen.

MEN.....Ardex har tex fiberförstärkt flytspackel speciellt för trägolv och dom har nog faktiskt inte krav på armering för små ytor och speciellt inte när det skall vara plastmatta på golvet. Så utan att veta vilket fabrikat på flytspackel och vad just den tillverkaren rekommenderar så kan man nog inte säga att det är fel utan armering om det är en liten yta.

Leverantörerna av golvvärme skickar ofta med tejp för att fästa kabeln så det kanske kan bli svårt att angripa detta även om jag anser att det är skräp.

Kabeln under WC stolen är inte ok anser jag.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Det är väl också så att elgolvärme skall inte ligga under toa stol, möbler etc. eftersom den där inte kyls av, kan bli överhettad. Jag tror iofs. inte att det är kritiskt när det är så liten yta som blir övertäckt.

Du skriver att det är en fackman som lagt det här? Menar du då elektriker? Att lägga golvärme är ett behörighetskrävande arbete.

Hur tätt ligger slingorna, ser väldigt tätt ut tycker jag.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är väl också så att elgolvärme skall inte ligga under toa stol, möbler etc. eftersom den där inte kyls av, kan bli överhettad.
Beror på om det är en självreglerande kabel eller inte.
Men jag håller med om att på den lilla yta en WC stol tar upp så spelar det ingen roll även om det inte är en självreglerande kabel.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hej!
Tack för ert engagemang!! Det är inte självreglerande slinga. Vet tyvärr inte cc-måttet den är lagd med eller märke på flytspackel.
Ringde hantverkaren idag och han sa att armeringsjärnet läggs ovanpå slingan och att det inte är farligt att ha slinga under wc-stolen eftersom den ändå inte skruvas....
Magkänslan är inte bra, så har tagit lite bilder och skickat till skaderegleraren på försäkringsbolaget.
 
ska armeringen göra någon nytta så ska den ligga i botten, har jag fått lära mig
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
T
Golv under 10 kvm behöver egentligen ingen armering om flytspacklet är fiberarmerat. Och eftersom det ska ligga plastmatta på golvet så behövs det inte alls.

Och kabeln ligger inte för tätt, ser ut att vara 9-10 cm och det får vara minst 6-7 cm. Gör dessutom inget att slingan ligger under toaletten, onödigt att den gör det förvisso. 99% av alla toastolar limmas idag.

Att kabeln är tejpad gör ju inget, brukar ju följa med tejp med kabeln eller självhäftande dito. Nu ser det ju att vara limmat på sina ställen också:p
 
  • Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Visst är det som Nino säger att armeringen ska ligga i botten för att göra nytta och samtidigt är det som tank77 säger att det normalt sett inte behövs när det ska vara plastmatta.
Dock hade jag ändå armerat eftersom det är ett brädgolv och inte ett spångolv som jag anser har bättre bärighet och det man pratar om när man snackar böjstyvheter.
Jag hade inte velat flytspackla och lägga plastmatta för att sedan upptäcka att spacklet spruckit efter att mattan är lagd så det bildas fula märken på golvet.
Då hade jag hellre lagt 200:- på armering innan. ;)

Hur mycket fackman är han som lagt slingan när han uttalar sig om att armeringen ska ligga över slingan kan man ju undra eftersom det är totalt felaktigt uttalande !

Visst limmar man till 99% stolarna idag men det finns en del gamla rörisar som envisas med att skruva dem och då är risken att någon i senare skede byter stol och skruvar.
Alltså känns det tryggare att inte lägga slinga därunder kan jag tycka.
 
Redigerat:
Hej Allihopa! satt och tomsurfade idag och kom in på detta forum av en slump när jag letade lite tekniska specar. Då hände det! Jag blev medlem i byggahus enbart för denna fråga. Jag är behörig installatör AB och driver sen ett antal år en installationsfirma med fem montörer och vi snittar cirka 60 golvärme installationer per år varav dom flesta är i badrum, Samtliga anställda har genomfört kurser hos en stor tillverkare av golvvärmesystem, så min kunskap om golvvärme är snäppet över medel skulle jag våga påstå. Till att börja med skall kabeln bort från toan, (rörmokaren har måtten som gäller enligt säkert vatten) 2 Om du skall ha våtrumsmatta och inte ett keramiskt golv så skall kabeln vara självreglerande för att annars faller garantierna på yskiktet ( den ökande värmen i en "vanlig värmekabel" vid till ex övertäckning gör att yskiktet kan skadas, information om detta finns hos golvläggaren. 3 Alla värmekablar idag är inte godkänd att lägga direkt på brännbart underlag utan tex hönsnät motsv under, kan kontrolleras hos aktuell golvärmetillverkare. Listan kan göras längre. Sluta spekulera och börja kontrollera, ring golvvärmetillverkaren imorgon. Mvh
 
  • Gilla
lasse l1 och 2 till
  • Laddar…
OM nu kabeln skulle bli kvar under toastolen så skriv på mattan, under stolen, att där är värmekabel under.
Bra-att-ha-info till nästa gång stolen lyfts.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
lärjungen
Nu väcker jag en gammal tråd till liv här, men hur gick det med golvvärmen? (Osannolikt att jag får svar, men värt ett försök ;))
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.