Hej! Behöver akut hjälp med att utreda om träpanelen på bilderna är tryckimpregnerad eller inte. Jag ska riva av panelen (samt en del annat) och har beställt en container för blandat byggavfall men om man slänger i tryckimpregnerat får man dryga böter. Panelen sitter på en gammal sommarstuga ifall det är någon hjälp. Uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta loss en bräda och kapa av en stump så bör du se ganska väl om den är impregnerad.
Rent sannolikhetsmässigt så bör panelen inte vara impregnerad då det är helt onödigt med impregnerad panel, man målar ju med färg istället för att skydda mot väta.
 
Det är ju svårt att se på bilderna, och som sagt, man brukar inte ha tryckt panel.

Mittbilden ser möjligen lite skum ut, ser lite grönaktig ut, men med stor sannolikhet är det bara en svag blåfärgning från den gamla färgen som ser lite grönaktig ut på bilden.
 
Jag tycker det ser ut som alger.
 
Profilen på locken säger nog att det inte är tryckt.
Knappast tryckt pärlspont heller.
 
Tack för alla svar! Så här ser det ut på insidan, tycker inte det ser tryckt ut (men med tanke på att gubben som bodde här gjorde saker och ting lite annorlunda så är jag inte säker). Vad säger ni?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är inte tryckt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig sett sådan panel tryckad...
 
Grymt! Tack och trevlig helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.