Hej,

Vi är redo att beställa vårt kök nu men en liten detalj gnager hos mig.

Om vi välje väggskåp som är 96cm höga får vi ca 3 cm mellan väggskåp och tak. Väljer vi 86,4 blir det således ca 13 cm mellan väggskåp och tak. I båda fallen kommer mellanrummet att byggas igen. Taklist (10cm bred) hade vi tänkt sätta runt köket men det går bara med de lägre skåpen. Eventuellt några cm längre mellanrum mellan bänkskiva och väggskåp går inte med de högre skåpen. Med de lägre skåpen måste vi ta bort toppskåpen ovanför kyl och frys.

Ge mig lite vägledning för jag velar fram och tillbaks!

/nochl
 
10 cm hög taklist låter mycket, någon slags sekelskiftsstukatur eller? I mitt kök som jag bygger just nu har jag lämnat 4-5 centimeter till tak ungefär och det kommer jag täcka med en sockellist.
 
Kan du inte sätta en krönlist ovanför de höga istället? IKEAs är ganska exakt 3 cm hög, gissar att det är liknande hos andra tillverkare.
 
Har man ca 2.40 brukar det bli snyggast med 864, gissar på totalhöjd ca 2,28?
 
nochl skrev:
Med de lägre skåpen måste vi ta bort toppskåpen ovanför kyl och frys.

/nochl
Har ni inkluderat ventilationsspalter ovan kyl och frys?

Jag tror att vi har ca 10 cm mellan överskåp och tak. För att få takanslutningen snygg och enkel, använde vi både kröningslist och sockelbräda. Sockelbrädan är skruvad bakifrån i kröningslisten. Liksom golv är tak inte alltid helt plana så det är bra att ha lite justermån. 3 cm tycker jag låter trångt om det skall in en anslutningslist. Om taket sjunker något måste anslutningslisten bearbetas vilket inte alltid ser bra ut.
 
arneri68 skrev:
Har ni inkluderat ventilationsspalter ovan kyl och frys?

Jag tror att vi har ca 10 cm mellan överskåp och tak. För att få takanslutningen snygg och enkel, använde vi både kröningslist och sockelbräda. Sockelbrädan är skruvad bakifrån i kröningslisten. Liksom golv är tak inte alltid helt plana så det är bra att ha lite justermån. 3 cm tycker jag låter trångt om det skall in en anslutningslist. Om taket sjunker något måste anslutningslisten bearbetas vilket inte alltid ser bra ut.
Vi kom på att vi glömt ventilationen. Det slutade med 86cm höga väggskåp. Det blir nog bäst.

Tack
/nochl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.