Hoppas på hjälp av er duktiga snälla här på forumet..

Vi köpte för 6 år sedan en bostadsrättspriser lägenhet.
Den är 75 kvadrat och tre rum och kök. Bygger 1994.
Vi har alltid haft kalla golv och i ett av sovrummen som barnen har som sitt sovrum är det alltid svinkallt på vintern..
Vi har egen värmepanna och betalar för varmvatten och el. Elräkningarna ligger på sommaren på ca 750 kr/månad och på vintern aldrig under 1500 kr/ månad.

Vi har aldrig orkat ta tag i det här kalla rummet eftersom vi trodde det var vårt ansvar att åtgärda. Men för 3 månader sedan fick jag veta att det är bostadsrättsföreningens/styrelsen ansvar att åtgärda.

Vi skickar en felanmälan till brf styrelse om detta att det är kallt.
De svarar muntligt via en i styrelsen att vi ska ta in en auktoriserad Besiktningsman för att konstatera att det verkligen är fel. Om fel påvisas ska styrelsen betala både besiktnings kostnad på 5500 kr samt åtgärderna.

Vi betalar hit en Besiktningsman som med hjälp av värmekamera konstaterar i en skriftlig rapport som skickas till styrelsen att det är kallt.
"om vintrarna är det troligt att temperaturen i rummet är 5-12 grader" Den dagen han var här var det 8+ ute och inte så iskallt i rummet. Ändå visade värmekameran att barnen i rummet var kalla om näsor och fötter efter att ha vistats i rummet.
Vidare skriver han att det är bristfälligt isolerat och att åtgärden bör vara att riva ytterväggar och isolera samt fuktspärra.

Vi blev jätteglada och trodde att styrelsen genast skulle okeja detta.
Men icke..
De vill veta om det är så att detta var okej enligt 1994 års Byggnads standard när huset byggdes. De menar att besiktningen bara visar på att det är kallt, vilket alla redan visste. Inte varför det är kallt, om det var okej enligt 1994 års regelverk och hur det ska åtgärdas.,

Jag är kroniskt sjuk sedan ett tag tillbaka och min man är sluten efter att jag blivit sjuk och han sköter jobb och tre barn..
Vi orkar inte bråka om vi inte vet att vi har rätten på vår sida..


Vad säger ni?
Kan det vara ok enligt 1994 års Byggnads standard att man gör ett rum så dåligt isolerat att golvet inte går att stå på utan socker+tofflor vintertid och att temperaturen sjunker till 5-12 grader vintertid?
Hur gör jag för att hitta byggregler från 1994?
Visst borde det vara brf och styrelsens ansvar att åtgärda detta?


Så tacksam för all hjälp!!!
 
Vad har ni för värmesystem?
Det är i vilket fall som helst inte ok med ett så kallt rum.
Vad för slags bostadsrätt är det? Lgh, radhus, fristående, kedjehus??

Hur har grannarna det?
 
Nimajneb skrev:
Vad har ni för värmesystem?
Det är i vilket fall som helst inte ok med ett så kallt rum.
Vad för slags bostadsrätt är det? Lgh, radhus, fristående, kedjehus??

Hur har grannarna det?

Vi har en panna i vår tvättstuga..våra hus sitter ihop 5 på raken. Vissa har båda våningarna och andra hus är uppdelade på två lägenheter, en i markplan och en på ovanvåningen.
Det är bostadsrättslägemheter enligt fastighetsbeteckningen..
 
Golvvärme eller radiatorer..?
Är i så fall dessa varma?
 
Nimajneb skrev:
Golvvärme eller radiatorer..?
Är i så fall dessa varma?
Golvvärme i badrum och hall och element i övriga rum.
De är hyffsat varma.
Värmekameran visade dock tydligt att det läcker in kalluft i partier i väggar och golv.

Det konstaterades även att det är ett kraftigt undertryck i lägenheten. Det har även en ventilationsfirma konstaterat men föreningen ignorerade det också...
 
5-12 grader är inte okej på något sätt. Inomhus skall det vara mellan 18-21 grader eller upp till 24 grader.
Det som är oklart är vem som står för underhåll av värmesystemet. Om föreningen sköter detta eller om det ligger på innehavaren
 
Att skylla på att det är ok för att huset är byggt 94 är ju bara patetiskt. Hade huset varit bygg 1794 så kanske man hade fått acceptera en sådan förklaring.

Men att bara få ner temp i ett uppvärmt bostadsrum till 5-12 grader är ju bara det en bedrift som man normalt sett bara lyckas med om man har öppna fönster eller helt avstängd värme.

Är verkligen elementet i rummet avluftat så att hela ytan känns varm? Var golvvärmen installerad från början eller har det gjorts efteråt? Tänker åt hållet att radiatortemperaturen blir matad med samma temperatur som är avsett för golvvärmen och då golvvärme håller en avsevärt lägre temp än en radiator.
 
Bjorkefall skrev:
Värmekameran visade dock tydligt att det läcker in kalluft i partier i väggar och golv.

Det konstaterades även att det är ett kraftigt undertryck i lägenheten. Det har även en ventilationsfirma konstaterat men föreningen ignorerade det också...
Fast det verkar väl knappast vara radiatorerna det är problem med här?
Om det är kraftigt undertryck i lägenheten och väggarna/golvet inte är tätt och/eller ordentligt isolerat, så kommer kall uteluft att läcka in och orsaka precis det du beskriver.

Har ni några grannar som har samma planlösning? Hur varmt har de i samma rum? Om det är varmare hos dem är det ju något fel i er lägenhet. Byggarna kanske har glömt ångspärr/vindpapp/isolering tex.

/ Fredrik
 
Men hade det saknats tex vindpapp så borde det ju uppdagats under de senaste nästan 20åren.
5-12 grader är ruskigt kallt i ett bostadsrum och att konstatera detta behövs ju ingen expertis för.

Kollade dom även ytterväggarna med värmekameran för att se om det fanns värmeläckage?
Om problemet är isoleringen så måste det ju uppkommit på senare år och kan det i så fall vara annat än blöt isolering?
 
Tornhill 2 skrev:
Fast det verkar väl knappast vara radiatorerna det är problem med här?
Om det är kraftigt undertryck i lägenheten och väggarna/golvet inte är tätt och/eller ordentligt isolerat, så kommer kall uteluft att läcka in och orsaka precis det du beskriver.

Har ni några grannar som har samma planlösning? Hur varmt har de i samma rum? Om det är varmare hos dem är det ju något fel i er lägenhet. Byggarna kanske har glömt ångspärr/vindpapp/isolering tex.

/ Fredrik
Ja vi vet två lägenheter med samma planlösning och de har också kallt i samma rum som vi..
Hur åtgärdar man ett undertryck?
Kan det räcka att åtgärda undertrycket för att det ska bli varmare?
 
Nimajneb skrev:
Men hade det saknats tex vindpapp så borde det ju uppdagats under de senaste nästan 20åren.
5-12 grader är ruskigt kallt i ett bostadsrum och att konstatera detta behövs ju ingen expertis för.

Kollade dom även ytterväggarna med värmekameran för att se om det fanns värmeläckage?
Om problemet är isoleringen så måste det ju uppkommit på senare år och kan det i så fall vara annat än blöt isolering?
Ja jag vet att han kollade ytterväggarna och tror han sa att det läcker värme..
 
Fick du bilderna från termograferingen?

För dom pengarna så borde du få en kopia på både bilder och protokoll.

Ifall du kunde posta protokollet och bilderna så hade det hjälpt "oss" att hjälpa er.
 
Daniel78 skrev:
Fick du bilderna från termograferingen?

För dom pengarna så borde du få en kopia på både bilder och protokoll.

Ifall du kunde posta protokollet och bilderna så hade det hjälpt "oss" att hjälpa er.
Ja jag har en pdf fil med rapporten. Går den att bifoga här?
 
Bjorkefall skrev:
Ja jag har en pdf fil med rapporten. Går den att bifoga här?
Japp, klicka bara på gemet "Bifogade filer" precis ovanför textrutan när du skriver ett inlägg.
Det går inte att göra i "den lilla" svars-rutan, utan klicka på "Utökad Svarsruta" ifall du har den lilla rutan.
 
Upptäckte precis att forumet bara tillåter PDF-filer på 200kb att postas.

Ifall du vill så kan jag ordna så du kan lägga upp filen genom att lägga filen på mitt webbhotell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.